TOP

Witteveen Mode breidt uit naar Duitsland

Moderetailer Witteveen Mode wil dit najaar nog zijn eerste winkels openen in Duitsland.

Witteveen Mode hoopt dit najaar twee à drie winkels te openen in Duitsland. Volgens mede-eigenaar Barbara van Kolfschoten past de collectie van Witteveen goed bij de Duitse consument.

Duitsland
“Onze collectie voor vrouwelijke veertigplussers past beter bij de Duitse consument dan bijvoorbeeld de Belgische”, zegt Van Kolfschoten. “De Belgische mode gaat meer mee met Frankrijk en daar is onder andere het kleurgebruik heel anders. Nederlanders houden van veel kleur en prints: de Duitse consument ook.” Witteveen heeft onder een aantal Duitse klanten een enquête verspreid. Daaruit blijkt dat de doelgroep vooral behoefte heeft aan goede service en dat Witteveen Mode er volgens hun in slaagt die te bieden.

Investeringen
Witteveen Mode wil dit najaar twee à drie winkels openen in Duitsland. “We hebben een bureau dat uitzoekt wat de beste plek is voor Witteveen Mode in Duitsland, maar we beginnen in principe net over de grens. Logistiek gezien is dat wel zo handig”, zegt Van Kolfschoten. Daarnaast wil de fashionretailer een webshop starten. Deze staat op de planning voor het voorjaar van 2015. “We willen daar onze tijd voor nemen zodat we het echt goed kunnen uitvoeren.”

Personeelstraining
Ook gaat de fashionretailer investeren in trainingen voor het personeel. “Onze doelgroep wordt graag geadviseerd. Door de trainingen leert het personeel niet alleen om vriendelijk om te gaan met onze klanten, ze doen ook kennis op over advies geven en kunnen daardoor goede combinaties aanraden”, zegt Van Kolfschoten. “De winkel is ook meer een boetiek: we richten ons op een heel specifieke doelgroep en zorgen ervoor dat onze collectie goed op elkaar is afgestemd.”

Nederland
In Nederland is er nog een beperkte groei mogelijk voor Witteveen Mode. In de afgelopen vijf jaar zijn er 23 winkels geopend in Nederland. Daarmee staat het huidige winkelstand op 103 vestigingen. Van Kolfschoten: “Het winkelbestand kan nog worden uitgebreid met ongeveer twintig winkels en dat staat ook zeker op de planning voor de toekomst. Maar eerst gaan we ons focussen op Duitsland.”