TOP

Winstval voor Zalando, P&C snijdt in directie en Nederlandse ondernemers in Forbes 30 under 30

2022 was een moeizaam jaar voor Zalando, het management van Peek & Cloppenburg moet grotendeels vertrekken en een indrukwekkende prestatie van deze Nederlandse modeondernemers: Jan Baan (29, Omoda), Michael Musandu en Ugnius Rimsa (27 en 25, Lalaland) hebben de Europese Forbes 30 Under 30-lijst van 2023 gehaald. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 7 maart.

Foto: Zalando

Winstval voor Zalando, omzet blijft stabiel

De stormachtige groei die Zalando tijdens de pandemie doormaakte, is in 2022 tot stilstand gekomen. Dat blijkt uit de jaarcijfers. De omzet bleef met ongeveer €10,3 miljard stabiel. De winst voor belastingen en rente (ebit) kwam uit op €184,6 miljoen, minder dan de helft van de €468,4 miljoen van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg €16,8 miljoen, tegen €234,5 miljoen in 2021.

Zalando focust voor 2023 op winstgevende groei. Het bedrijf zet in op kostenbesparing en margeverbetering – Zalando kondigde eerder al aan honderden overheadbanen te schrappen – en wil de relaties met de 51 miljoen actieve klanten ‘verdiepen’. Loyaliteitsprogramma Zalando Plus verdubbelde het afgelopen jaar in omvang, naar meer dan twee miljoen leden.

Al houdt de e-tailer een slag om de arm. Zalando verwacht het komende jaar tussen een omzetgroei van 4 procent en een krimp van 1 procent uit te komen, en een ebit van €280 tot €350 miljoen.

Groot deel management Peek & Cloppenburg moet vertrekken

Peek & Cloppenburg gaat verder met een kleinere directie, meldt Fashionunited DE. Vorige week werd al bekend dat de insolvente moderetailer op het hoofdkantoor in Düsseldorf naar een kleinere overhead wil, nu blijkt dat het management daarvan niet gespaard blijft. De directie wordt voortaan gevormd door CEO Thomas Freude, CFO Steffen Schüller en herstructureringsexpert Dirk Andres.

De functies van Sven Bernhardt (online en customer relations management), Ricardo Carballo (logistiek), Carolin Schwarz (personeelszaken), Melanie Kleemann (verkoop), Henriette Tesch (inkoop vrouwenmode) en directielid John Cloppenburg komen te vervallen. Uwe Fehr gaat zich bezighouden met de inkoop van de mannen- en vrouwencollectie, de overige verantwoordelijkheden worden verdeeld.

CEO Omoda en oprichters Lalaland in Forbes 30 under 30-lijst

Een indrukwekkende prestatie: Nederlanders Jan Baan (29, Omoda) en Michael Musandu en Ugnius Rimsa (27 en 25, Lalaland) hebben de Forbes 30 Under 30 Europe van 2023 gehaald, in de bedrijfstak retail & e-commerce. Het gaat om de dertig professionals onder de dertig jaar, die volgens het zakenblad aan de ‘toekomst van de sector bouwen’.

Jan Baan maakte snel carrière binnen Omoda, het bedrijf van zijn schoonfamilie. Hij begon in 2017 als ‘assistant to the CEO’ en kreeg daarna als COO de operationele leiding. In 2021 werd hij mede-eigenaar, een jaar later CEO. Baan is de man achter Omoda’s transformatie van schoenen- naar moderetailer. De kledingcollectie is inmiddels goed voor 35 tot 40 procent van de omzet. “Een ongelooflijke erkenning voor al het harde werk en de geweldige prestaties die wij als Omoda de afgelopen jaren hebben gerealiseerd”, schrijft hij op Linkedin. “Ik ben echt heel erg trots om fantastische team te mogen werken. Met een gemeenschappelijke visie: een meer gepersonaliseerde en inspirerende winkelervaring creëren, zowel on- als offline.”

Michael Musandu en Ugnius Rimsa zijn oprichters van Lalaland. Deze Amsterdamse fashion-tech startup creëert ‘body inclusive avatars’ – hyperrealistische modellen in elke maat, vorm en huidskleur – met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Om consumenten tegemoet te komen die zich ondervertegenwoordigd voelen, en merken en retailers te helpen bij een meer inclusieve en duurzame benadering. Er hoeven immers geen fysieke fotoshoots te worden georganiseerd. Lalaland werkte al met merken als Calvin Klein, Levi’s en Tommy Hilfiger. Vorig jaar haalden Musandu en Rimsa nog €2,1 miljoen aan groeigeld op.

Jennifer Lopez in nieuwe Intimissimi-campagne

Jennifer Lopez is het nieuwe gezicht van Intimissimi. Dat kondigt het Italiaanse lingeriemerk aan bij de lancering van de nieuwe voorjaarscampagne, waarin de popster de hoofdrol heeft. “Bij het zoeken naar een merkpartner die de geest van onze klanten belichaamt, keken we meteen naar Jennifer Lopez”, stelt CEO Matteo Veronesi in een aankondiging. “Ze draagt onze kernwaarden uit en geeft het merk een moderne en sexy uitstraling.”

Ook La Lopez laat weten een trotse ‘Intimissimi vrouw’ te zijn. “Ik hou van Italië – de mensen, de mode, de cultuur, het eten en de geschiedenis. En bij Intimissimi werd ik onmiddellijk aangetrokken door hun prachtige en flatterende pasvormen, gedetailleerde ontwerpen en het romantische kant.”