TOP
O’NEILL X ØLÅF

Tijdelijke showroom Shein, 2,1 miljoen euro voor Nederlandse startup en Zeeman noteert omzetgroei

O’Neill en ØLÅF lanceren een capsulecollectie, Shein opent een tijdelijke showroom in Antwerpen en Zeeman investeert flink en boekt meer omzet. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 10 juni.

Openingsbeeld: O’Neill X ØLÅF, credits: Bleumode

Zeeman investeert flink en boekt meer omzet

Zeeman boekte vorig jaar een netto-omzet van 678,5 miljoen euro. Dat is tien procent meer dan in 2020 en bijna zes procent meer dan in 2019. Het aantal winkels van de textielketen groeide van 1279 naar 1303. Dat staat in het MVO-verslag van het bedrijf over 2021, meldt Retailtrends. In een toelichting spreekt Zeeman over een ‘goede operationele winst’. Hoeveel er onder de streep stond, meldt het familiebedrijf nog niet. In 2020 was er een nettowinst van 19,2 miljoen euro, in 2019 ging het om 13,3 miljoen. Zeeman investeerde vorig jaar 41,1 miljoen euro, 71 procent meer dan in 2020. Zo kwamen er in Spanje 34 winkels bij en in Frankrijk zes. In Spanje had Zeeman eind vorig jaar 117 vestigingen, een verdubbeling ten opzichte van 2019. In Frankrijk stond de teller op 304. Daar begon Zeeman ook met een webshop. In Nederland daalde het aantal winkels met negen tot 459, in Duitsland met acht tot 141. In België had Zeeman 269 winkels, eentje meer dan in 2020. In Luxemburg (12) en Oostenrijk (1) bleef het aantal vestigingen stabiel. Zeeman knapte ook winkels op en begon in vier zaken een proef met een nieuwe formule. Daarnaast is het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn gemoderniseerd.

The Fashion Gallery aanwezig op Modefabriek

Op 10 en 11 juli 2022 is The Fashion Gallery aanwezig tijdens Modefabriek in een speciaal vormgegeven area. Twaalf vrouwenmodelabels laten tijdens het event de key pieces uit hun collecties laten zien. Tijdens deze twee dagen vindt een doorlopende modeshow plaats, meldt Modefabriek. Annemiek Buijs en Karin Vink van het label Femmes du Sud hebben in 2019 tweemaal eerder The Fashion Gallery georganiseerd. “We hadden weer zin om iets speciaals te organiseren voor de retailers en hebben de samenwerking gezocht met Modefabriek, de plek waar de hele fashion industry samenkomt. Binnen enkele weken stond deze nieuwe editie van The Fashion Gallery”, vertelt het duo. De deelnemende labels zijn Aimée the Label, Bruuns Bazaar, Devotion, Femmes du Sud, Gestuz, Hartford, Maison Hotel, Rain Couture, Ruby Tuesday, Shades Antwerpen, Ten Twelve en Tiger of Sweden.

Nederlandse startup haalt 2,1 miljoen euro op voor AI-modellengenerator

De Amsterdamse fashion-tech startup Lalaland heeft 2,1 miljoen euro opgehaald tijdens een financieringsronde. Lalaland stelt modemerken en retailers in staat om hyperrealistische modellen te creëren met inzet van kunstmatige intelligentie, in elke maat, vorm en huidskleur. Met deze body inclusive avatars wil het bedrijf een meer inclusieve, persoonlijke en duurzame winkelbeleving creëren. Lalaland gaat het bedrag inzetten voor verdere commerciële expansie en het aantrekken van divers talent. “Ons product richt zich op de problemen van consumenten die zich ondervertegenwoordigd voelen op het gebied van etniciteit, genderidentiteit en lichaamsrepresentatie. Daarom willen we werken met mensen die zich herkennen in deze vraagstukken, om zo in co-creatie een positieve verandering te maken”, zegt oprichter en CEO Michael Musandu. De investering is afkomstig van Orange Wings, Unknown Group en angel-investeerders, waaronder voormalig Nike General Manager Bart de Wilde, Googles Amhard Ford en Thorsten Koch en Christina Caljé van Autheos.

Credit: Lalaland

O’Neill en ØLÅF lanceren capsulecollectie

Label ØLÅF en sportswearlabel O’Neill hebben de handen ineengeslagen voor een capsulecollectie, die een mix is geworden van de voor O’Neill herkenbare surfcultuur en hedendaags design. Afgezien van gerecyclede vezels en biologisch katoen, hebben de merken een warmtereactieve technologie in T-shirts en een jack uit de collectie geïntegreerd. Met behulp van thermochrome pigmenten kunnen die speciale stukken van kleur veranderen wanneer de lichaamstemperatuur van de drager stijgt. De capsulecollectie bestaat onder andere uit T-shirts, hoofddeksels en outerwear.

Shein opent tijdelijke showroom in Antwerpen

Shein heeft een tijdelijke showroom geopend in Antwerpen. Volgens het Belgische RetailDetail was het massaal toegestroomde teleurgesteld toen ze na uren wachten in de regen ontdekten dat de aangekondigde, tijdelijke showroom geen winkel is. Het doel van de pop-upshowroom is om klanten te laten kennismaken met de gebruikte materialen van het Chinese fast fashion label.