TOP

Winst Asos onder druk, Inditex heeft nieuwe ceo en Zalando breidt duurzaam aanbod uit


Zalando breidt het aanbod duurzame mode uit om klanten beter te kunnen bedienen. Verder: de nieuwe ceo van Inditex is officieel benoemd, na Chanel stelt ook Burberry een diversiteitsmanager aan en logistieke problemen drukken de jaarwinst van Asos. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 19 juli.

Zalando gaat meer duurzame kleding aanbieden

Zalando breidt het duurzame kledingaanbod uit met merken als Ecoalf, Girlfriend Collective, Mud Jeans en Swe-s. Uit een analyse van zoekopdrachten op de site blijkt dat de interesse voor duurzaamheid bij klanten toeneemt, meldt de e-tailer in een persbericht. Op termen als ‘fairtrade’ en ‘organic wordt steeds vaker gezocht. Zalando zegt op dit moment meer dan 15.000 duurzame producten te verkopen van meer dan 240 merken, waaronder Filippa K, Mother of Pearl, Nudie Jeans en Patagonia. Die producten zijn in de webshop te herkennen aan een speciale tag. “Ons duurzame assortiment is momenteel al een van de grootste in Europa”, aldus vicepresident Sara Diez. “Ons doel is om klanten een nog uitgebreider aanbod, duidelijke informatie en alle inspiratie te bieden die ze nodig hebben om duurzamere beslissingen te nemen. De toevoeging van deze en binnenkort ook andere nieuwe merken is een belangrijke stap in die richting.”

Nieuwe ceo Inditex officieel benoemd

Carlos Crespo is officieel benoemd tot nieuwe ceo van Inditex (o.a. Bershka, Pull&Bear en Zara). Crespo werd al eerder door bestuursvoorzitter en huidig ceo Pablo Isla aangewezen als zijn opvolger. Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering werd zijn benoeming bekrachtigd door de Raad van Bestuur. Dat meldt Drapers Online. Crespo begon in 2001 bij Inditex als hoofd boekhouding op de financiële afdeling en klom op tot chief operating officer. Als coo leverde hij al een grote bijdrage aan de digitale transformatie en verduurzaming van het bedrijf. Isla blijft aan Inditex verbonden als uitvoerend voorzitter. Samen met Crespo is hij verantwoordelijk voor de algemene bedrijfsstrategie.

Logistieke problemen drukken winst Asos

Asos kampt in Europa en de Verenigde Staten met logistieke problemen in zijn distributiecentra. Retaildetail schrijft dat de winst daardoor ‘een flinke knauw dreigt te krijgen’. Goed nieuws is er ook: de online retailer zag de verkoop in de vier maanden tot 30 juni wereldwijd stijgen met 12 procent, en op de Britse thuismarkt zelfs met 16 procent. Door logistieke problemen in de distributiecentra in Atlanta en Berlijn groeit de groep als geheel echter minder snel dan gepland. De zoektocht naar de oorzaak nam volgens ceo Nick Beighton meer tijd in beslag dan gedacht, wat impact had op de beschikbare voorraden, verkoop en kostenbasis in de betrokken regio’s. Inmiddels wordt aan een oplossing gewerkt, maar de impact op het lopende boekjaar belooft alvast enorm te worden. Mogelijk sneuvelen er 100 banen en komt de jaarwinst uit op 30 à 35 miljoen pond, in plaats van de geplande 55 miljoen pond.

Burberry stelt diversiteitsmanager aan

Na Chanel neemt nu ook Burberry een diversiteitsmanager aan, schrijft Glamour. Ceo Marco Gobbetti heeft bekendgemaakt dat het Britse modekeurs de koers van Chanel volgt. Burberry wil een adviesraad oprichten om het diversiteitsbeleid te toetsen en medewerkers trainingen gaan geven om hen meer te leren over inclusiviteit en vooroordelen.

Bestuur Hema compleet na aanstelling Dorine Wekking

De Raad van Commissarissen van Hema is met de benoeming van HR-specialist Dorine Wekking weer compleet. Dat schrijft Retaildetail. Na de overname van Hema door Marcel Boekhoorns Ramphastos Investments moest de helft van de directie het veld ruimen en werd de ondernemingsraad opnieuw ingevuld. Hema’s nieuwe Raad van Commissarissen bestaat uit Wilco Jiskoot, Ronald van der Vis, Dorine Wekking, Jan Zijderveld en Marcel Boekhoorn zelf.