TOP

Winkelstraten rustiger na coronapersconferentie, Zeeman test nieuwe formule ook in België en modeproductie Vietnam ‘nog lang probleem’

De drukte in de winkelstraten is afgenomen na coronapersconferentie, Zeeman test zijn nieuwe formule ook in België en de modeproductie Vietnam is ‘nog lang een probleem’ voor mode- en schoenenmerken. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 24 november.

Foto: Textilia

Winkelstraten rustiger na coronapersconferentie

De drukte in de winkelstraten is de week na de coronapersconferentie van 3 november 2021 flink afgenomen. Gemiddeld nam het bezoek in de winkelstraat met zeventien procent af, blijkt uit cijfers van Bureau RMC waar Retailtrends over schrijft. Het demissionaire kabinet kondigde tijdens dat persmoment aan dat mensen weer verplicht zijn een mondkapje te dragen in winkels met ingang van 6 november en dat niet-essentiële winkels dicht moeten om 18.00 uur. “Het zijn geen hele grote maatregelen, toch hebben ze een groot effect op de winkelstraat”, zegt Huib Lubbers, eigenaar van Bureau RMC. Het grootste verschil is zichtbaar op vrijdag 19 november, waarbij het 25 procent minder druk is dan een jaar eerder. Of de dalende cijfers ook met Black Friday doorzetten, is volgens hem lastig te voorspellen. “Vorig jaar zaten we ook in een dalende trend in oktober en voorspelden we  een veel rustigere Black Friday dan eerdere jaren.” Toen werden binnensteden toch nog verrast door de drukte en moesten winkels eerder sluiten. “Dit jaar zijn winkeliers beter voorbereid, consument en retailer weten bijvoorbeeld nu al dat de winkels om 18.00 uur dicht gaan”, besluit Lubbers.

Zeeman test nieuwe formule ook in België

Zeeman test zijn geactualiseerde winkelconcept 3.0 nu ook in België. Woensdagochtend 23 november opende de retailer twee vernieuwde winkels, in Deurne en Aalst, schrijft Retaildetail. Twee weken geleden opende de textielsuper in Ermelo een eerste winkel met een geactualiseerd interieur, daarna volgde een vestiging in Helmond. De nieuwe winkelopstelling is overzichtelijker, met het vaste assortiment langs de wanden en wisselend aanbod centraal op de winkelvloer. De bekende gele koof maakt plaats voor strakke zwart-witillustraties. Nieuw meubilair laat meer variatie toe in de presentatie en de kassa-omgeving is klaar om in de toekomst ook click & collect mogelijk te maken.

‘Modeproductie Vietnam nog lang probleem’

De productie van schoenen en kleding uit Vietnam zal nog lang problemen opleveren. Dat komt door gebrek aan personeel en strenge coronaregels, waardoor de kleding- en schoenenfabrieken in Vietnam nog niet op hun oude niveau zitten, schrijft het FD. Merken als Nike, Intersport en Adidas waarschuwen als gevolg daarvan voor minder omzet of hogere prijzen. In het economische centrum rondom Ho Chi Minh Stad, in Zuid-Vietnam, gold maandenlang een strenge lockdown. Daardoor zaten de ruim twee miljoen Vietnamese fabrieksarbeiders werkzaam in de omvangrijke schoenen- en kledingindustrie vast thuis, of zelfs op een fabrieksterrein. Toen de lockdown vorige maand werd opgeheven, keerden zij massaal terug naar hun familie op het platteland en keren naar verachting pas terug in februari als het Vietnamese nieuwjaar is gevierd. Analisten waarschuwen voorspellen dat de Vietnamese fabrieken in maart of april volgend jaar op hun oude productieniveau zitten.

Belgische mannenmoderetailer stopt wegens ‘gebrek aan perspectief’

De Belgische mannenmodewinkels van Vertigo sluiten de vier winkels wegens gebrek aan perspectief door de coronapandemie, schrijft Fashionunited. Het gaat om de kledingwinkels in Waregem, Sint-Martens-Latem, Brugge en Nieuwpoort. “We hebben er alles aan gedaan om deze moeilijke beslissing niet te moeten nemen, maar op een bepaald moment stopt het”, aldus de eigenaren. “Er is geen andere optie dan de handdoek te gooien. Spijtig genoeg is ook dat verantwoord ondernemen.” Ze geven aan aan dat de plannen van het bedrijf al meermaals zijn bijgestuurd of veranderd. Zo zette het bedrijf bijvoorbeeld een webshop op. “De opeenvolgende coronagolven en de daaraan gelinkte maatregelen maken het voor ons onhoudbaar om de Vertigo-winkels open te houden. Het sociale leven komt sinds maart 2020 amper of niet op gang, wat de behoefte aan nieuwe kleding onbestaand maakt. Mannen shoppen sowieso functioneler, en in dit geval dus minder.”