TOP

Steeds meer merken en retailers in actie tegen Black Friday

Black Friday? Black Fri-nay, zegt een groeiend aantal retailers en merken, die het koopjesfestijn – dit jaar op vrijdag 26 november – jaar (deels) overslaan of met tegenacties beantwoorden.

Foto: Karolina Grabowska via Pexels

Daar hebben de mode- en schoenenbedrijven verschillende redenen voor. Met de alsmaar stijgende besmettingen en nieuwe maatregelen voor niet-essentiële winkels in het vooruitzicht, is de retail er veel aan gelegen om overvolle winkelstraten tijdens het Black Friday-weekend te voorkomen. Vorig jaar ontstond er veel commotie tijdens het kortingsfestijn. In steden als Rotterdam en Eindhoven werd het zelfs zo druk, dat de gemeente ingreep. Niet lang daarna kondigde het kabinet aan dat de niet-essentiële retail de deuren moest sluiten.

Online only

Scapino heeft er om die reden voor gekozen om zijn Black Friday-deals van vrijdag 26 tot en met zondag 28 november alleen online aan te bieden. Klanten die hun koopjes liever fysiek scoren, kunnen tot en met donderdag 25 november in de winkels terecht. De schoenenketen wil hiermee duidelijk maken dat ‘de non-foodretail er alles aan doet om de consument veilig te kunnen laten winkelen’. “Door het voortouw te nemen, hopen we dat andere retailers ons zullen volgen en we snel van de grote besmettingscijfers verlost zullen zijn”, zegt algemeen directeur Adem Doymaz.

Tegenacties

Een groeiende groep merken en retailers laat het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn helemaal links liggen en komt in plaats daarvan met tegenacties. Zoals Ikea, die consumenten oproept om oude Ikea-meubels aan de woongigant terug te verkopen op wat zij Bring Back Friday noemen. By-bar heeft de dag omgedoopt in Conscious Friday en zet de duurzame en luxe lijn van alpacawol in de schijnwerpers. Daarmee wil het merk consumenten stimuleren om bewust voor een product te kiezen. Niet omdat het is afgeprijsd, maar omdat ze het mooi vinden.

Groene vrijdag

Anderen kiezen ervoor om aan te haken bij bestaande initiatieven. Grote ketens en merken als Decathlon, Dante 6, Dille & Kamille, Myomy maar ook zelfstandige retailers als Blackfish en Nukuhiva (beiden uit Utrecht) scharen zich achter Green Friday van Trees for All. Zij beloven daarmee geen Black Friday-kortingen aan te bieden (tenzij het op duurzame producten is) en zich actief in te zetten voor het planten van bomen via de stichting. Decathlon plantte vorig jaar 1843 bomen en laat weten dat aantal dit jaar te willen overtreffen. “Dit jaar pakken we de campagne nog grootser aan.”

Donaties

Ook Velour Amsterdam maakt van Black Friday nu een Green Friday. De curator van high-end modemerken en kleinschalige ontwerpers gelooft dat het beter is om minder te kopen en te kiezen voor een of twee exclusieve items. Velour Amsterdam doneert 10% van zijn online verkopen aan het goede doel Justdiggit. Ook kledingmerk Kuyichi slaat Black Friday over en doneert in plaats daarvan geld aan een goed doel: 20% van de omzet op Black Friday doneren ze aan stichting Het Vergeten Kind.