TOP

T-shirtspecialist MJL Investments gaat voor groei: ‘We willen naar 1.000 verkooppunten voor Slater en Garage’

Niet alleen de coronapandemie, ook diverse ontwikkelingen op de katoenmarkt zorgen voor hogere prijzen voor T-shirtspecialist MJL Investments. Desondanks zet de producent van de labels Slater en Garage in op groei: “We willen groeien naar 1.000 verkooppunten in Nederland.”

Foto’s: MJL Investments

MJL Investments BV is gestart na de overname van T-shirtproducent Starco in 2000, hoe heeft het bedrijf zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?

Joël Menco, eigenaar MJL Investments BV: “Ik heb het bedrijf Starco in het jaar 2000 overgenomen en produceerde toen vooral voor private labels. In 2007 zijn we een eigen fabriek in Bangladesh gestart, waar momenteel 3.500 mensen werken. Garage zijn we zelf begonnen in 2009 en in 2013 hebben we Slater overgenomen, dat overigens sinds 1995 bestaat en waarvoor wij decennia lang de productie hebben gedaan. We leveren primair aan fysieke retailers. Inmiddels hebben we een sterke marktpositie met 750 verkooppunten in Nederland van Delfzijl naar Vlissingen, van Texel naar Maastricht. Verder liggen we in ongeveer 75 winkels in België en hebben we een tiental klanten in Duitsland.”

Hoe gaat het nu?

“Door corona hadden we een lichte terugval in 2020 en hadden we een langzame start in 2021. Vanaf maart sinds de winkels weer open zijn gaat het erg goed en zitten we nu al boven het niveau van 2019. Gelukkig hebben we niet al te veel last van de coronacrisis, we zijn een financieel sterk bedrijf en leveringen zijn perfect doorgelopen. De grootste tegenslag zijn de gestegen prijzen van producten en transport. Enerzijds zie je dat de katoenprijs 25 procent is gestegen. Dat is deels corona gerelateerd, maar ook doordat China en Australië meer katoen zijn gaan importeren uit India omdat ze zelf niet meer zoveel produceren. Daarbij speelt de kwaliteit van de oogst mee, die is niet altijd goed, en de vraag naar gecertificeerd en organisch katoen neemt toe. Dat drijft de prijs op. Daar komen dan de gestegen transportkosten bij, die zijn verachtvoudigd. Door die ontwikkelingen hebben we voor eerst sinds lange tijd de prijzen moeten verhogen. Deze zijn volledig geaccepteerd door iedereen, mede omdat men blij is met een wat hogere kassa-aanslag door het mindere winkelbezoek.”

De fabriek in Bangladesh waar de T-shirts van Slater en Garage worden gemaakt.

Hoe onderscheiden Slater en Garage zich in de markt?

“We zijn een verticaal bedrijf dat het hele proces beheerst; we kopen de garens en daarna breien, verven en produceren we in eigen beheer waardoor we een constante kwaliteit leveren. Deze werkwijze resulteert in een hoogwaardig product dat we tegen een commerciële prijs kunnen aanbieden. We richten ons met beide merken op twee segmenten in de branche: Slater is voor de mannenmodewinkels, dat merk is iets hoger gepositioneerd en streeft naar 100 procent duurzaamheid. Garage voor de jeanswinkels. We brengen geen mode, tachtig procent van onze omzet komt van het witte T-shirt en het klassieke T-shirt met ronde hals ribboord is by far onze nummer één. Deze maand hebben we onze nieuwe, duurzame 10+10 Tencel T-shirtslijn uitgeleverd, waarbij we zowel in materiaal als productie duurzame elementen hebben doorgevoerd.”

Op welke manier werken jullie samen met de winkelier?

“Doordat we alles in eigen beheer doen, zijn we heel flexibel en kunnen we snel uit voorraad leveren. Nabestellingen lopen via EDI of ons b2b-systeem, via ons kantoor of via onze vertegenwoordigers. We leveren kosteloos winkeldisplays en geven daarnaast goede marges die zijn gekoppeld aan de afname. En wij verkopen basisproducten die nooit in de uitverkoop gaan waardoor start- en eindmarge hetzelfde zijn.”

De concurrentie van online T-shirtspecialisten is groot, hoe gaan jullie daarmee om?

“Wij merken dat retailers druk ondervinden van b2c-spelers in deze markt. Maar je houdt het niet tegen, ik denk dat het zelfs meer gaat worden. Daarom is het belangrijk dat wij goed blijven samenwerken met de fysieke winkeliers door ze ondersteuning te bieden die nodig is om de omloopsnelheid zo hoog mogelijk te houden. Retailers die actief met ons product werken halen omzetsnelheden tussen de 3 en 8. Daarnaast blijven wij onze prijsstelling beschermen. We verzoeken retailers om onze verkoopprijs vast te houden en onze merken nooit met korting te verkopen. Als dat wel gebeurt, dan hang ik aan de telefoon. Ik kijk niet naar hoe het merk vandaag presteert, maar naar de lange termijn.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“We willen groeien naar 1.000 verkooppunten in Nederland met beide merken. Op dit moment is de verhouding qua verkooppunten 60 procent Garage en 40 procent Slater. In België werken we sinds een jaar samen met distributeur Group Alain Broekaart en daarmee willen we in eerste instantie groeien naar 100 deuren. Zo’n zelfde samenwerking willen we in Duitsland, daarvoor zoeken we nog een goede distributeur. Het is een groot land, in theorie kunnen we er 5.000 deuren krijgen, maar 1000 deuren zou al mooi zijn.”

Hebben jullie plannen om eigen winkels te openen?

“Nooit. Dat is onmogelijk, daarvoor is ons product niet geschikt. T-shirts zijn altijd een bijverkoopproduct. Bovendien zet het altijd kwaad bloed bij winkeliers als merken eigen winkels beginnen. Wij koesteren onze klanten, daarmee willen wij groeien.”