TOP

Neeve breidt collectie uit van T-shirts naar totaalbeeld

Begonnen als organic T-shirtlabel heeft het Nederlandse vrouwenmodemerk Neeve de collectie inmiddels uitgebreid. Duurzaamheid blijft echter altijd de pijler. De volgende stap is het buitenland.

Vriendinnen Nadine Bronwasser en Heleen Spruijt uit Amsterdam konden het perfecte T-shirt niet vinden en besloten drie jaar geleden om samen een T-shirtcollectie te gaan maken. Resultaat is het duurzame vrouwenlabel Neeve.

“Ik miste mooie T-shirts in het aanbod”, begint Heleen Spruijt. “Ik kreeg kinderen en had niet meer de tijd om ’s morgens een uur voor de kast te staan. Mijn vriend trok een T-shirt van de stapel en was klaar. Dat wilde ik ook, dus besloot ik zelf een T-shirtcollectie te gaan maken. Omdat ik geen modeachtergrond had, heb ik Nadine erbij betrokken. Zij miste in haar winkel Bronwasser Woman in Amsterdam ook goede basics. Daarnaast wilden we het wat betreft duurzaamheid meteen zo goed mogelijk doen.”

Hoe duurzaam is Neeve?

Nadine Bronwasser: “We werken met honderd procent GOTS gecertificeerd biologisch katoen en er worden geen chemicaliën gebruikt in de teelt. Alles is biologisch geverfd en we produceren de hele collectie in Portugal. Het materiaal is ook duurzaam in de zin dat je er lang mee kunt doen.

De kwaliteit is hoog en je kunt het blijven wassen. Een T-shirt is 70 euro en dat is best aan de prijs. Maar je voelt dat het goed zit als je het aantrekt. Onze klanten kopen het en komen terug. Onze doelgroep is leeftijdsloos. Het zijn vooral mensen die bewust leven en van kwaliteit houden.”

Neeve begon met zeven modellen T-shirts in zeven kleuren. Inmiddels is het aanbod behoorlijk uitgebreid…

“Sinds vorig jaar hebben we een ribstijl erbij van een mix van Tencel Lyocell met biologisch katoen, een slublinnen, poplin en twill. Inmiddels brengen we niet meer alleen T-shirts en tops. Vanaf deze herfst zijn er ook jasjes, hoodies en broeken. Maar wat we ook maken, het moet tijdloos zijn, heerlijk zitten en makkelijk te combineren.”

Is het niet beter om te blijven focussen op T-shirts?

“We weten inmiddels welke stijlen T-shirts het beste werken en zullen ons altijd blijven focussen op kwalitatief hoogwaardige tops en longsleeves van verschillende duurzame materialen. We wilden echter na een paar seizoenen ook een totaalplaatje creëren en daarnaast misten sommige retailers broeken in het aanbod.

Broeken maken het merk makkelijker te stylen in de winkel en voor de fotografie. Retailers reageren goed op de uitbreiding en we gaan voor zomer 2023 nog meer uitbreiden qua materialen en stijlen. We kijken bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van gerecyled katoen en wol.”

In hoeveel winkels ligt het merk?

“We hebben momenteel vijftien verkooppunten. Behalve in de eigen webshop is Neeve te koop bij winkels als Buise en Bronwasser Woman in Amsterdam, DonnaTienda in Den Haag, Nenas in Geffen, June in Oegstgeest, Best of Deb in Hoogland en online bij Perfectly Basics. We krijgen best wel wat aanvragen van retailers, maar een winkel moet echt bij Neeve passen. We hoeven niet overal te liggen.

Sinds deze maand zijn we ook bij De Bijenkorf te koop, in eerste instantie allen in de webshop. Ik weet zeker dat de bekendheid daardoor een boost krijgt. Als mensen ons eenmaal kennen komen ze terug. Maar ze moeten het merk eerst ontdekken tussen het grote aanbod van merken. Het is belangrijk dat we die consument bereiken en daarbij is de retailer heel waardevol. Die maakt het merk bekend bij de consument en geeft ons feedback over de collectie.”

Willen jullie groeien in Nederland?

“We willen zeker groeien. De ambitie is er om in Nederland en natuurlijk ook in het buitenland voet aan de grond krijgen. Maar wel stap voor stap en we zullen altijd selectief blijven. In Nederland zit je met 30 tot 40 verkooppunten wel vol op ons prijsniveau.”