TOP

Winkels schieten tekort in combinatie online en offline

Winkelketens laten hun online en offline verkoopkanalen elkaar nog niet genoeg versterken. Hierdoor gaan consumenten zelf op zoek naar de optimale winkelervaring, waardoor winkelketens omzet mislopen.

Dat blijkt uit het PricewaterhouseCoopers-onderzoek ‘Customers take control’ waarvoor 7.000 online shoppers werden geïnterviewd in acht landen (waaronder Nederland). In West-Europa winkelt zo’n 40% van de consumenten online. In Nederland is dit 56%. Naar verwachting bedraagt dit percentage in 2015 voor West-Europa 50% en voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk bijna 70%.

Frequentie 

Nederland ligt dus aan kop, maar met de frequentie van online aankopen ligt Nederland met 2,6 aankopen per maand wel aanzienlijk een stuk onder landen als China (8,4), de Verenigde Staten (5,2) en het Verenigd Koninkrijk (4,3). Ongeveer 20% van de Nederlandse online shoppers koopt minstens een keer per week iets online, net als in Frankrijk en Zwitserland. In China is dit 70% en in het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten 40%.

Top 5

Consumenten (onder)zoeken producten bij verschillende retailers (zowel online en offline) om het vervolgens ergens anders te kopen (online of offline). Daar komt bij dat respondenten er steeds meer voor kiezen om maar bij een paar partijen online te kopen. Zo geeft 86% aan bij maximaal 5 partijen online te shoppen. Het is voor retailers zaak om onderdeel te worden (en te blijven) van die persoonlijke top 5.

Hema en H&M

De vijf populairste Nederlandse retailers die ook actief zijn met een webshop zijn: HEMA, H&M, Blokker, Kruidvat, en Albert Heijn. Daarbij geldt internationaal dat meestal nationale merken online domineren. In Duitsland staat Tchibo bovenaan, in Frankrijk Fnac en in de Verenigde Staten Walmart.

Samenwerking

Volgens PwC zien veel retailers hun online en offline winkels nog als twee op zichzelf staande operaties. De combinatie kan leiden tot omzetgroei en kostenbesparing. Volgens PwC zijn in 2020 de meest succesvolle online retailers in staat om hun klanten snel door een groot productaanbod te leiden naar het product van hun keuze, wat ze zullen delen via social media.

Social media

Nu nog gebruikt ruim een op de drie ondervraagden social media, maar slechts 3% koopt iets via deze kanalen. Wat betreft het volgen van merken en winkels zijn mensen actiever op social media. In Hong Kong doet 44% dit en in China 40%. Nederland hangt op dit gebied met 10% onderaan, net boven Frankrijk (8%).

Showroom

“Deze nieuwe realiteit vraagt een nieuwe manier van omgaan met voorraden en een andere manier van inrichten van het fysieke winkelconcept. We zullen zien dat retailers de fysieke winkel steeds meer zullen inzetten als een verlengstuk van online. Bijvoorbeeld in de vorm van een showroom, waar online items afgehaald of geruild kunnen worden. Dit betekent dat ze minder voorraad nodig hebben, daarmee minder werkkapitaalbeslag zullen hebben, waardoor ze efficiënter en winstgevender kunnen zijn. Een groot goed in de huidige competitieve retailmarkt”, aldus Dennis van Ameijden, partner en voorzitter van de Retail & Consumer groep bij PwC.