TOP

Winkelreportage Alexander Roodfeld in Dordrecht: ‘Korting vergeet men, een cadeautje niet’

Van de klassieke signatuur waarmee mannenmodezaak Alexander Roodfeld in 1927 startte is anno 2021 nauwelijks iets over. Alle generaties hebben er hun eigen sausje overheen gedaan. Zo ook de huidige eigenaar Ties Roodfeld. “Je moet blijven vernieuwen.”

Foto’s: Christine Reehorst

Wie binnenstapt bij mannenmodezaak Alexander Roodfeld Herenmode BV, komt in een oase van rust terecht. De ruime opzet van de 400 vierkante meter grote winkelvloer, het lichte meubilair en de zorgvuldig ingehangen kleding verbloemen dat de winkel in een verbouwing zit. Alleen de kale plekken op de royale houten trap en een stuk afdekplastic op de eerste verdieping, laten zien dat er een renovatie plaatsvindt. “We hebben vijftig vierkante meter van de winkel ingeleverd in ruil voor huurkorting”, vertelt eigenaar Ties Roodfeld (38). “We hebben een bovenverdieping waarmee we achttien jaar niets hebben gedaan, die nemen we nu in gebruik. Daar komt de maatwerkafdeling met een corner van Atelier Munro. We werkten al lang met deze partij samen voor ons eigen label, maar nu zij onder hun eigen naam zijn gestart, ga ik er graag in mee. Ik ken ze al lang, geloof in hun concept en wil de boot niet missen.” [Tekst gaat door de foto’s.]

Verjongen

Bijblijven en vernieuwen kenmerken de Dordrechtse ondernemer. Precies zoals zijn voorgangers het deden: zijn vader, groot- en overgrootvader, die de in 1927 opgerichte mannenmodewinkel steeds via winkeluitbreidingen, -verhuizingen en assortimentsaanpassingen actualiseerden. Als Ties in 2003 in de zaak gaat werken, schudt hij met zijn vader ook de boel op door het assortiment te verjongen. “Op dat moment was de doelgroep voornamelijk vijftig- en zestigplus. We hadden vooral grote labels als Polo Ralph Lauren, Gant, Façonnable, Tommy Hilfiger en Brax, waarvan je veel moest inkopen. Daar wilden we vanaf, zodat we meer diversiteit en specialisme konden bieden om ook de jongere klant aan te kunnen trekken.” Ze halen labels binnen van Italiaanse bodem zoals Corneliani, Xacus en Jacob Cohen. Merken met een slanke fit, dat was wennen voor de klant. “We hebben zo’n drie jaar moeten pushen voordat klanten het zelf oppakten. Ons geluk was dat rond 2008 de Italiaanse modemerken opkwamen; toen steeg de verkoop sterk en werd het bijna uitdelen.” [Tekst gaat door de foto’s.]

Mix van taken

Wanneer Ties in 2013 de zaak overneemt, gaat hij nog een stap verder en voegt labels toe als Denham, Woolrich, Goosecraft en Lyle & Scott. Inmiddels verkoopt hij zo’n twintig merken, waarvan hij er elk seizoen gemiddeld vier wisselt. “Je moet blijven vernieuwen. Ik volg merken eerst een tijdje voordat ik ze inkoop. Het moeten langdurende trends zijn en passen bij ons DNA: commercieel en modisch klassiek met een Italiaanse pasvorm. Jong en oud moeten het kunnen dragen, dus geen shirts met grote prints en broeken met gaten.” De inkoop doet hij zelf, verkopen doet hij samen met zijn twee fulltimers. Hij wil ook tijd maken voor onder meer zijn werk voor de winkelstraat en overleg met collega-modewinkeliers. “Ik vind de mix van taken leuk, ik hoef niet per se hier alle controle te houden. Dat heb ik van mijn vader.” [Tekst gaat door de foto.]

Verwennen

In acht jaar tijd heeft Ties de familiezaak naar zijn eigen hand gezet en bedient de winkel zo’n 2.900 vaste klanten tussen de 25 en 65 jaar. Zijn waardering uit hij door klanten op zijn tijd te verwennen met een fles wijn of een accessoire dat ze al hadden uitgekozen. “Korting vind ik een eng woord. Mensen vergeten dat weer, een cadeautje niet.” Die waardering betaalde zich tijdens de lockdown uit, toen een aantal van zijn klanten grote bestellingen plaatsten om het omzetverlies iets te compenseren. Ties gelooft dat goed klantencontact de basis is voor de toekomst, die er hopelijk anders uitziet dan nu. “Mijn persoonlijke doel is om eindelijk eens goed geld te gaan verdienen. Bij de overname in 2013 zijn we langzaam de crisis uitgekomen, maar nu zijn we weer teruggeworpen door corona. We zijn erdoorheen gekomen, dankzij het schuiven met geld. Ik zou wat dat betreft meer rust in de organisatie willen. En ik zou dit pand willen kopen.” Alvast voor zijn dochter, als zij hem wil opvolgen? “Ja, je weet het niet. We gaan in elk geval niets pushen, dat heeft mijn vader ook niet bij mij gedaan.”

Alexander Roodfeld, Visstraat 13-15, Dordrecht. Merken: o.a. Corneliani, Jacob Cohen, Lyle & Scott, Paul & Shark, Samsøe Samsøe, Wahts, Woolrich, Xacus.

Dit interview verscheen als eerst in Textilia Magazine.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.