TOP

Wie heeft het Brand Momentum?

Welke merken zijn terrein aan het winnen en met wie gaat het de verkeerde kant op? Het antwoord op deze vraag geeft het jaarlijkse Brand Momentum-onderzoek, de barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van tweehonderd merken in Nederland.

Brand Momentum is een regelmatig terugkerend online onderzoek onder 1.350 Nederlandse consumenten. De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken, waarbij per merk wordt onderzocht of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe sterker de opwaartse beweging van het merk. De gedachte hierachter is dat de huidige positie van een merk weliswaar interessant is, maar dat een beweging veel meer zegt over de toekomst en daarmee een voorspellende waarde krijgt.

 

Sportbranche

Ook enkele merken in de sportbranche zijn door Brand Momentum onder de loep genomen. In het najaar van 2010 bleek dat Adidas en Nike nek aan nek gaan als het gaat om de mening van de consument. Beiden hebben een Brand Momentum van 11,3 procent. Puma maakt aanspraak op de derde plaats, maar heeft met -0,3 procent een grote achterstand op de twee koplopers. K-Swiss volgt met -9,1 procent en Quick (-19,2 procent) en Reebok (-20,5 procent) sluiten de rijen.

 

Het Brand Momentum-onderzoek 2010 brengt de huidige en toekomstige populariteit van tweehonderd merken in kaart. Bij het onderzoek wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen ‘gewone’ consumenten en de zogenaamde Prosumers’. Deze pro-actieve consumenten lopen tussen de zes en achttien maanden vooruit op de gemiddelde consument en krijgen daarmee een voorspellende waarde.

Brand Momentum maakt onderdeel uit van merkspecialist Euro RSCG’s internationale Prosumer-onderzoek. Volgens het bedrijf blijkt uit onderzoek in de Amerikaanse markt dat een merk met een bovengemiddeld vertrouwen en een bovengemiddeld momentum daar mocht rekenen op een bijna vier maal hogere aankoopintentie.