TOP

Welter Shelter: ‘Pitti Uomo draait voor ons om continuïteit’

Over ruim een maand is het weer tijd voor Pitti Uomo. In aanloop naar de mannenmodebeurs, die van 12 tot en met 15 juni wordt gehouden in Florence, spreken we met Nederlandse merken die op de beurs staan. Deze week is jassenmerk Welter Shelter aan de beurt.

Welter Shelter is drie jaar geleden opgericht door Peter Landa, voormalig eigenaar van de winkel Black Sheep Road.  Textilia spreekt met de ondernemer over zijn plannen voor de komende Pitti Uomo.

Hoe is het jullie de vorige Pitti Uomo vergaan?
“Heel goed. We hebben een aantal belangrijke verkooppunten erbij geschreven. Onder meer Macondo, een winkel in Verona met alleen high end merken als Acne Studios, Comme des Garçons en Raf Simons verkoopt, heeft een order geschreven. Ook hebben we een aantal weken geleden een soort mijlpaal bereikt: we hebben een popupshop in Printemps in Parijs geopend. De inkopers van Printemps waren al een paar keer langsgeweest op onze stand op de afgelopen Pitti en de Capsule-beurs in Parijs. Toen kreeg ik ineens een mail dat ze graag Welter Shelter willen introduceren door middel van een popupshop. Dat is hoe zij te werk gaan: als het merk heb bevalt kopen ze het het seizoen erop in. Uiteraard werken we met veel retailers, maar dit is natuurlijk wel next level. Ik was ook behoorlijk onder de indruk van het warenhuis en de merken die ze voeren. Ik denk dat dit het begin kan zijn van een mooie relatie.”

Wat zijn de verwachtingen voor de komende Pitti?
“Het is uiteraard lastig om het afgelopen seizoen te overtreffen. Sowieso is het zomerseizoen voor ons merk met jassen lastig. Klanten zijn minder snel geneigd om een jas van boven de €300 te kopen. Waar ik in het herfst- en winterseizoen de ene re-order na de andere krijg, is daar in de zomer minder sprake van. Dit maakt het voor ons een lastiger seizoen en moeilijker een goed resultaat op te halen. Dit heeft niet te maken met het feit dat mensen de jassen niet mooi en cool vinden maar meer met het feit dat deze jassen categorie in het voorjaar lastiger is en dat het prijs niveau een rol speelt. Daar gaan we dus iets aan proberen te doen middels een nieuw concept.

Wat houdt dat nieuwe concept in?Voor lente-zomer 2019 gooi ik het over een iets andere boeg. Ik introduceer de Impeccable Packable. Dit concept heb ik eigenlijk bedacht in 2015 maar door het succes van de winterjassen is het een beetje blijven liggen. Daarnaast was het vinden van de ultieme juiste stof voor dit concept nogal een langdurig proces. Het luistert heel nauw de juiste look en feel te vinden zonder de overdreven performance look. Dat is een serie jassen die zijn gemaakt van een lichtgewicht shell. De jassen zijn op te vouwen en komen in een bijbehorende pouch. Ik krijg nu al goede reacties op dit nieuwe concept, dus daar verwacht ik best veel van.”

Wat maakt de Impeccable Packable-serie nog meer aantrekkelijk om in te kopen?
“De prijs ligt lager dan de reguliere Welter Shelter-jassen: tussen de €160 en €200. Daarmee denken we meer in een prijscategorie te vallen wat mensen willen uitgeven aan een zomer/regenjas met performance. Daarnaast is de jas voorzien van hoogwaardige details, zoals waterdichte tape bij de naden, een embossed logo op de mouw en mooie knopen.”

Wat hoop je na de komende Pitti te hebben bereikt?

“Voor mij draait de Pitti om continuïteit. Bestaande klanten zien je weer en andere prospect-klanten worden weer aan je herinnerd. Ook is de intentie tijdens deze zomereditie nieuwe klanten te maken met de Impeccable Packable. Dit zal tevens een never out of stock-programma zijn dat het hele jaar door te bestellen is.”  

Pitti Uomo wordt van 12 tot en met 15 juni 2018 gehouden in Florence. De stand van Welter Shelter op de Pitti Uomo is te vinden in de Touch-hal.