TOP

Lacoste 85 jaar: ‘We houden vast aan ons eigen tijdloze handschrift’

Het iconische merk Lacoste bestaat 85 jaar en viert dit onder andere met een speciale jubileumcollectie. Karel Schreuders, brandmanager Lacoste Benelux, vertelt hoe het merk zich in Nederland ontwikkelt. “Met ons merk kan je prima meerdere doelgroepen bedienen. Van hiphoppers tot de klassieke man.”

Wie kent Lacoste niet? Mede dankzij het overbekende krokodillenlogo is het Franse merk in 85 jaar uitgegroeid tot een vaste waarde in de modemarkt. Om het jubileum te vieren brengt het label dit voorjaar een 15-delige capsulecollectie uit, waarbij het terugkijkt op de afgelopen acht decennia en karakteristieke items als het L.12.12 poloshirt uit 1933. Nieuwsgierig naar hoe het met Lacoste in Nederland gaat, belden we met Karel Schreuders, brandmanager bij Lacoste Benelux.

 

Hoe gaat het in Nederland met Lacoste?

Karel Schreuders: “Heel goed. We zien dat de populariteit van het merk duidelijk aanwezig is bij de klassieke én de jongere consument. We hebben een grote groep loyale klanten die het merk al jaren dragen. Wat opvalt is dat juist die laatste groep steeds vaker voor Lacoste kiest. Dit komt door verschillende oorzaken. Zo bieden we sinds een aantal seizoenen skinny en slimfit tops aan, waar met name jongeren goed mee uit de voeten kunnen. Lacoste past verder goed in de athleisuretendens. Aan de andere kant zijn we ook te vinden in het rijtje retromerken uit de jaren ‘80.” 

 

Lacoste lift waarschijnlijk ook aardig mee met de logo-trend?
“Dat klopt. Wij zijn al 85 jaar lang een merk dat mensen vaak bewust kopen om ons logo en dat is ook nu nog steeds het geval. De krokodil blijft iets magisch houden. En het geeft een positieve emotie bij mensen, wat betreft merkbeleving én kwaliteit.” 

 

Daarnaast gooien jullie hoge ogen met de samenwerking met it-merk Supreme. Wat levert dit jullie op?

“Niet te geloven, zoveel aandacht. Als je ziet wat er gebeurt na zo’n release. Het aantal online bezoekers en aankopen groeit spectaculair. Supreme is vooral bij jongeren ontzettend gewild en door onze samenwerking krijgt Lacoste bij die groep een andere lading.”

 

Wat verkoopt goed op dit moment?

“Polo’s doen het altijd goed. Met name voor mannen. Verder doen tops het sowieso goed, T-shirts, pullovers, sweatshirts en jacks. En witte tennisschoenen zijn terug in beeld.”

 

In wat voor soort winkels presteert Lacoste goed?

“We kunnen heel breed insteken. Van klassieke mannenmodezaken en trendy blauwe winkels tot sportzaken. Casual mannenmodezaken vertegenwoordigen het grootste aandeel. We merken daarnaast dat de traditionele winkels verjongen. Dan voegen ze bijvoorbeeld de slimfit polo toe, naast de classic fits. Met ons merk kan je prima meerdere doelgroepen  bedienen. Van hiphoppers tot de klassieke man.”

 

Specialistische merken krijgen steeds meer de aandacht van retailers. Wat merk jij daarvan?

“Dat is heel Nederlands en uniek in Europa. In Frankrijk kiezen ondernemers eerder voor een complete collectie. In Nederland pakken ze eerder de iconen uit een collectie. Het is historisch zo gegroeid dat ze zich richten op een bepaalde doelgroep en hiervoor eigen keuzes in het collectiebeeld maken. Dit maakt dat de Nederlandse multibrandretailers over het algemeen een erg hoog niveau hebben.”

 

Op welke manier gaat Lacoste met de tijd mee?

“We houden graag vast aan ons eigen tijdloze handschrift, maar we kunnen wel goed volgen. Kijk naar de slimfit polo. Vijf jaar geleden was die nog geen onderdeel van de collectie. Dankzij de groeiende vraag uit de markt is dit nu wel het geval. De collab met Supreme is een ander mooi voorbeeld. En deze zomer konden we niet achterblijven met de badslippertrend. De komende seizoenen zetten we verder meer in op suède casual modellen.”

 

Lacoste viert dit jaar het 85-jarig jubileum. Wat kunnen we verwachten?

“Rond het Parijse tennistoernooi Roland Garros organiseren we diverse activiteiten. Daarnaast hebben we Lacoste klassiekers opnieuw onder handen genomen. Zo brengen we de Paris polo opnieuw uit, gebaseerd op het model die oprichter René Lacoste altijd droeg. Met een kraag met een stent, waardoor deze mooi rechtop blijft  en een toon op toon krokodil-logo voor een luxe uitstraling. In het voorjaar van 2019 verbouwen we de flagshipstore in Amsterdam tot een nieuw concept, gebaseerd op de (tennis)geschiedenis van Lacoste.” 

 

 

Lacoste in cijfers

Lacoste is verkrijgbaar in 120 landen. Het merk heeft 1200 eigen winkels, 11 online winkels en 10.600 fysieke wholesale verkooppunten. 

Elke seconde worden 2 Lacoste-producten verkocht.

 

Enkele items uit de jubileumcollectie:

 

25

 

14

 

63