TOP

Webshops gaven in 2021 recordbedrag uit aan reclame, Schepers Bosman werkt samen met Auping en Benetton opent metaverse winkel Foto’s

E-commercebedrijven gaven in 2021 een recordbedrag uit aan tv-commercials. Ontwerpduo Schepers Bosman is aan de slag gegaan met reststoffen van Koninklijke Auping. En United Colors of Benetton opent binnenkort een virtuele winkel in de metaverse. Dat en meer in het nieuwsoverzicht 22 februari 2022.

Foto’s: Schepers Bosman / Auping

E-commerce gaf in 2021 recordbedrag uit aan tv-reclame

E-commercebedrijven gaven het afgelopen jaar in totaal 602 miljoen uit aan tv-commercials. Dat is het hoogste bedrag tot nu toe. Bol.com, Vinted en Coolblue waren in 2021 het meest te zien op tv, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Nielsen en Screenforce, waar Retailtrends over schrijft. In vergelijking met vijf jaar geleden gaf de branche 56 procent meer uit aan tv-reclames. Binnen de (e-)retail gaven de bedrijven in de categorieën modewarenhuizen, woninginrichting en elektronische apparaten het meest uit aan tv-marketing. Bol.com prijkt bovenaan de lijst met een totaalinvestering van 47 miljoen euro: 19,4 miljoen meer dan een jaar eerder. Op nummer twee staat Vinted (34,6 miljoen), gevolgd door Coolblue (31,6 miljoen). HelloFresh (17,1 miljoen), Dekbed-Discounter (14,2 miljoen), AboutYou (13 miljoen) en Smulderstextiel (11,5 miljoen) sluiten de top 10. De bruto uitgaven aan media-reclame door e-commercebedrijven zijn in vijf jaar gestegen van 902 miljoen tot 1158 miljoen euro: een stijging van 28 procent.

Schepers Bosman werkt opnieuw samen met Auping

Ontwerpduo Schepers Bosman ging aan de slag met reststoffen van beddenfabrikant Koninklijke Auping. In de zomer van 2021 heeft Auping de stoffencollectie vernieuwd en alle Auping winkels gevraagd om de oude stofstalen terug te sturen. Die stoffen vormen de basis van de Auping Aulies, die met de hand worden gemaakt door eerstejaars studenten van de modevakschool Aventus in Zutphen. De knoopjes voor de oogjes is een voorraad restanten van de Deventer Knopen Fabriek. De Auping Aulies worden teruggebracht naar de Auping winkels waar de reststoffen vandaan komen om mee te geven bij aankoop van een nieuw Auping bed. Schepers Bosman heeft van de reststoffen ook een design object voor Auping ontworpen in de vorm van de letter A. Auping en Schepers Bosman hebben eerder succesvol samengewerkt voor een collectie patchwork beddengoed gemaakt van reststoffen uit de Auping fabriek.

Project met duurzame textielvezels van landbouwafval

Fashion for Good lanceert het ‘Untapped Agricultural Waste Project’ om technologieën op te schalen die landbouwafval kunnen omzetten in duurzame textielvezels. Het gaat om landbouwafval zoals rijstschillen, hennep, tarwestro, banaan en ananas. Door innovatieve technologieën toe te passen om natuurlijke vezels te ontwikkelen, kan de druk op bestaande natuurlijke vezels worden verminderd en worden afgestapt van niet-duurzame materialen en bronnen. Landbouwafval vormt een grote uitdaging voor boeren in Zuid- en Zuidoost-Azië en wordt vaak verbrand. Los van de enorme CO2 uitstoot die dit met zich meebrengt, zorgt ook de winning en verwerking van nieuwe vezels zoals katoen en polyester voor veel uitstoot van broeikasgassen. Grondstofinnovatie is essentieel om deze emissies in de toeleveringsketen te verminderen. Het project duurt 18 maanden. De eerste onderzoeksfase eindigt in december 2022. In de volgende fase worden de agro-afvalvezels getest in samenwerking met partnermerken als Adidas en Betseller.

Benetton opent winkel in de metaverse

United Colors of Benetton opent binnenkort een winkel in de metaverse. Dat schrijft Fashion United. De metaverse is een gedeelde virtuele wereld waarin de gebruikers door middel van avatars interactief kunnen bewegen. Deze ‘winkel’ zal hetzelfde uiterlijk hebben als de fysieke Benetton winkel aan de Corso Vittorio Emanuele in Milaan, die speciaal voor deze gelegenheid tijdelijk een nieuwe, volledig roze, look heeft gekregen. De metaverse Benetton-winkel wordt een virtuele wereld met diverse gaming ervaringen, waarmee bezoekers QR-codes kunnen verzamelen om in de fysieke Benetton-winkel aankopen te kunnen doen. In de metaverse winkel zelf is geen kleding te koop.

Fashion For Good museum wordt stemlocatie

Op 16 maart is het Fashion for Good Museum op het Rokin in het centrum van Amsterdam voor het eerst een officiële stemlocatie voor de lokale gemeenteraadsverkiezingen. Er kan worden gestemd in het monumentale pand en meteen een kijkje worden genomen bij de lopende tentoonstelling Grow: the future of fashion. De museumbar zal de hele dag geopend zijn voor koffie of thee. In aanloop naar de verkiezingen is op 12 maart in het museum De Amsterdamse Verkiezingsshow door het politieke cabarettrio De Kiesmannen, waar de Amsterdamse kiezer wordt geholpen bij de stemkeuze. “We hopen als duurzaam modemuseum, dat gericht is op de toekomst, de jongere generatie zo te kunnen enthousiasmeren hun stem te laten horen”, motiveert Gwen Boon, general manager Fashion for Good Museum.