TOP

Webshop to Watch: OnTheBlock [Interview]*

Vanuit een persoonlijke behoefte aan een online streetwearshop voor vrouwen, begon Josine Michels twee jaar geleden met OnTheBlock. Hoe gaat het nu?

Wanneer en waarom ben je met OnTheBlock begonnen?

“Ik ben zelf een groot fan van streetwear. Ik kocht regelmatig kleding bij Freshcotton, maar zij stopten in 2012 met de verkoop van dameskleding. Uit het buitenland bestelde ik ook wel eens wat, maar dat was gezien de verzend- en import-kosten best wel een gedoe. Toen dacht ik: als niemand anders het doet, waarom begin ik dan niet zelf een online streetwearshop voor meiden?”

Had je een achtergrond in de mode?

“Nee helemaal niet, ik ben eigenlijk webdesigner. Maar de combinatie van webdesign en een persoonlijke voorliefde voor streetwear bleek eigenlijk wel perfect. De afgelopen twee jaar heb ik keihard gewerkt en veel geïnvesteerd, maar nu loopt het steeds beter.”

Wat viel je het meest tegen?

“Hoeveel tijd je moet steken in het krijgen van naamsbekendheid. Ik denk dat hier wel 80 tot 90 procent van je tijd in gaat zitten. Je moet er iedere dag bovenop zitten, vooral via social media. Wat ik belangrijk vind, is dat ik echt het gevoel van OnTheBlock neerzet. Dat doe ik door eigen lookbookbeeld te schieten en een community-gevoel te creëren.”

Wat viel je mee?

“Hoe positief merken reageerden toen ik ze benaderde. Ik wist meteen dat ik Obey en Stussy wilde en zijn waren heel enthousiast. Ook relatief onbekende merken als Pride, Hellz Bellz en Nine Lives waren blij dat ik ze als webshop in Nederland wilde verkopen. Daarnaast was ik ook aangenaam verrast door de hulp die ik van mensen in Nederland kreeg. Juist door het persoonlijk te houden en mezelf niet als bedrijf te presenteren, boden mensen hun hulp aan. Ook modellen wilden vrijwillig meewerken.”

Heeft die hulp ook geholpen?

“Absoluut. Vooral op Instagram merk je dat mensen via andere accounts bij je terechtkomen. Als ik foto’s van meiden met veel volgers repost of zij verwijzen naar mij op hun account, dan zie je dat direct terug in het aantal volgers en bezoekers. Het vertaalt zich niet meteen in verkoopcijfers, maar is wel belangrijk voor je naamsbekendheid. Ik feature ook regelmatig een ‘Baddest OnTheBlock’, een jonge vrouw die ik inspirerend vind en goed bij OnTheBlock vind passen. Dat draagt allemaal bij aan het gevoel van je shop.”

Hoe gaat het nu?

“Goed! De afgelopen maand was zelfs de beste tot nu toe. Dat komt vooral door een investering die ik heb gedaan in Google Ads en bannering. Vooral banners met lookbook-beeld werken goed. Daar heb ik overigens een bedrijf voor ingeschakeld, dat hierin is gespecialiseerd, want je kan niet alles zelf doen.”

Kun je er al van leven?

“Nee, ik werk nu ook nog part-time als webdesigner bij Hearst Magazines en doe af en toe wat freelance werk. Het is wel veel, want in OnTheBlock gaat steeds meer tijd zitten. Ik doe alles zelf, mijn opslag is op zolder en ik verstuur alle pakketjes zelf. Gelukkig heb ik haast geen retouren, daar heb ik mazzel mee. Misschien komt het door de losse fits van de meeste kleding, of het feit dat mijn klanten goed weten wat ze willen. In twee jaar tijd zijn de retouren in ieder geval op twee handen te tellen.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“Op termijn wil ik graag fulltime met OnTheBlock bezig zijn. Pop-up stores lijken me tof, maar een echte fysieke winkel natuurlijk ook. Een mooi voorbeeld vind ik de webshop Nasty Gal in Amerika. Die eigenaresse is ook begonnen vanuit haar garage, maar heeft nu een miljoenenbusiness. Het kan dus wel in je eentje.”