TOP

‘We moeten flex-plekken creëren voor de online retailer’

Lege winkelstraten? Als het aan Ruud Stelder van kassasysteem- en webshopaanbieder Lightspeed ligt, is dat binnenkort verleden tijd, vertelt hij aan BNR. Met flex-plekken raak je volgens hem twee vliegen in één klap: er is opvulling in de winkelstraten en het creëert een plek waar de online retailer zijn klant kan ontmoeten.

“Een retailer die online is met een webwinkel is vrij flexibel en die flexibiliteit moet je ook offline hebben”, vindt Ruud Stelder van Lightspeed, een aanbieder van webshops en kassasystemen. Daarom stelt hij voor om flex-plekken te creëren waarbij retailers niet vast zitten aan lange contracten – en dus ook geen grote investeringen hoeven te doen. Hij vertelt aan BNR Radio dat het niet alleen goed is om de leegstand in de winkelstraten tegen te gaan, maar dat een flex-plek ook een leermoment is voor online winkeliers om de klant voor het eerst face-to-face te ontmoeten.

“We hebben al een keer een pop-up store gehad met een van onze klanten en dat was een groot succes. Doordat ze offline een winkel hadden, kregen ze ook meer orders in hun webwinkel.”

Ruimte voor retailers

Volgens Stelder is er ruimte voor een goed 30 procent van de webwinkels om (tijdelijk) een fysieke winkel te openen. “Als je kijkt naar welke winkels op dit moment succesvol zijn, zijn dat de merken met een beleving er omheen en die gebruik maken van alle kanalen, zowel mobiel als tablet en social media.”

Webwinkel is een must

“Ik hoor vaak van klanten dat hun omzet online maar 20 procent is van de omzet die ze offline draaien. Wat ze vaak vergeten is dat 90 procent van de mensen zich online oriënteert en vervolgens naar de dichtstbijzijnde winkel loopt. Voor iedere retailer is het dus een must om een webwinkel te hebben anders wordt je niet gevonden en mis je ook de mensen die normaal gesproken bij je naar binnen zouden lopen.”

Hudson’s Bay

Bij de vraag of Hudson’s Bay een toekomst zou kunnen hebben in Nederland, antwoordt Stelder met een duidelijke ‘Ik denk dat het zeker kan lukken’. Zijn motivatie ligt bij het punt dat Hudson’s Bay een goede omnichannel strategie heeft, ‘want de klant shopt op dit moment overal’. En wat gaat er dan met de overige oud-V&D-panden gebeuren? “Ik denk dat er een grote kans ligt voor ondernemers en retailers om een business daar op te zetten en nieuwe concepten in de markt te brengen.”