TOP

‘Er gaat toch niemand dood aan de chemicaliën die ik gebruik?’

De inkt van het ambitieuze Convenant Duurzame Kleding is nog nat. Wat valt op? Veel thema’s – zoals discriminatie, veiligheid en dierenwelzijn – staan ook in de tool van Tannery of the Future. Een van de initiatiefnemers van deze tool, Egbert Dikkers (Smit & zoon), vertelt. “Waarom het wiel opnieuw uitvinden?”

“Ik maak me niet druk, er gaat toch niemand dood aan de chemicaliën die ik gebruik?” Dit soort dingen zeggen Aziatische looierijen vaak tegen Egbert Dikkers, Leader Innovation & Sustainability bij Smit & zoon. Waarna hij omstandig moet uitleggen dat we in het westen graag willen dat er wordt gedacht aan het milieu en aan de veiligheid van de werknemers in de fabriek, et cetera, et cetera. 

“In landen als India en Bangladesh hebben ze geen flauw idee wat consumenten in het westen van ze verlangen”, zegt Egbert. Handig hulpmiddel om daarover in gesprek te gaan is de ‘self-assessment’-tool van Tannery of the Future. Dikkers: “Zonder met de beschuldigende vinger te wijzen geeft deze inzicht in de behoeftes van de consument, van hún uiteindelijke klant dus. Modemerken, handelaren, retailers en looierijen kunnen zo met elkaar in gesprek.”

Gratis download

 De ‘Tannery of the Future’ bevat vragen over onder meer energie- en waterverbruik, afvalmanagement, veiligheid op de werkvloer en leefbare lonen. Het doel: bij looiers het besef tussen de oren krijgen dat je geen smerig looiafval in de riviertjes loost waarin kinderen zich wassen. Dat je mensen beschermende kleding aantrekt als ze met chemicaliën omgaan. Dat je mensen een loon betaalt waarmee ze hun gezin kunnen onderhouden. Enzovoort.

Die onderwerpen doen sterk denken aan het onlangs ondertekende Convenant Duurzame Kleding. Bedrijven spreken hierin af om naar verbeteringen te streven in hun internationale ketens op onder andere de genoemde terreinen. Dat viel ook Dikkers op: “Het zou mooi zijn als veel leerbedrijven gebruik gaan maken van wat wij al voor ze ontwikkeld hebben. Zonder enig winstoogmerk overigens, want de vragenlijst is gratis te downloaden.”

Wat nou als een looierij de vragenlijst net iets té optimistisch invult, hoe kom je daarachter? Dikkers: “Elkaar op de blauwe ogen vertrouwen moet je inderdaad niet doen. Het is in zo’n geval aan jou als bedrijf om aan te geven waaraan je waarde hecht en welk bewijsmateriaal je nodig hebt om de looierij te geloven. Vraag naar voorbeelden waaruit iets blijkt, of breng een bezoek om het met eigen ogen te zien.”

Druk van consumenten

Dikkers looft Tannery of the Future, maar is ook realistisch. “Het is gewoon heel lastig om de looierijen in een land als India écht te bereiken. Ze zien de noodzaak nog niet om zich te onderscheiden van andere looierijen. Dus is het naïef om te denken dat de Tannery of the Future op korte termijn veel gebruikt gaat worden. Om echt wat te veranderen, is druk van buitenaf nodig. Van overheden, in de vorm van wet- en regelgeving. Maar vooral van consumenten en merken, die in hun vraag moeten laten doorklinken waaraan de looierijen moeten voldoen.”

Wie een bijdrage wil leveren aan de ‘Tannery of the Future’ (bijvoorbeeld financieel, promotioneel of aan verdere ontwikkeling van de tool) is van harte uitgenodigd om contact op te nemen met Egbert Dikkers