Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

H&M en Beconnected-Industrial vertellen over zakendoen in Ethiopië (webinar)

Ethiopië wordt ‘the next big thing’ in kledingproductie genoemd, maar het land kent ook MVO-risico’s. H&M en het Nederlandse Beconnected-Industrial vertellen tijdens een webinar op 10 december waarom en hoe zij zakendoen in Ethiopië.

H &M is niet het enige westerse bedrijf dat inkoopt in Ethiopië. Onder andere Zara, Hugo Boss, Giorgio Armani, Levi’s en TOM’s doen dat ook al. Inkopers komen naar Ethiopië vanwege de lage productiekosten, belastingvoordelen, nieuwe fabrieken en de relatief korte afstand tot Europa.

Pioniers

H&M is een pionier in Ethiopië; het bedrijf hoort bij een kopgroep die vijf jaar geleden al neerstreek in het land. H&M produceert van oudsher veel kleding in Bangladesh en zag Ethiopië als een logische stap om de sourcing te spreiden.

Net als H&M opende het Nederlandse Beconnected-Industrial al in 2014 een handelskantoor in Ethiopië, anticiperend op de groei van het land als textielproducent. Kort daarna kwam daar een fabriek voor labels en prints bij. Beconnected levert nu labels aan bijna alle westerse bedrijven die kleding sourcen in Ethiopië.

Kansen

Ook andere buitenlandse investeerders zien kansen in Ethiopië. Kanoria uit India bijvoorbeeld, dat in Ethiopië ‘de duurzaamste denimfabriek ter wereld’ heeft gebouwd. Andere bekende investeerders zijn DBL uit Bangladesh, New Wing uit Hong Kong en Velocity Apparelz uit Dubai.

Ze worden bij hun investeringen flink geholpen door de Ethiopische regering. Die ziet kleding- en textielproductie als een van de belangrijkste economische groeisectoren en heeft dertien verschillende industrieparken gebouwd door het hele land.

Risico’s

Uitdagingen en MVO-risico’s kent Ethiopië ook. Bijvoorbeeld als het gaat om lonen, arbeidsomstandigheden en gender-issues. Hoe H&M en Beconnected daarmee omgaan, vertellen zij tijdens het webinar.  

Naast de bijdragen van H&M en Beconnected presenteert MVO Nederland tijdens het webinar de uitkomsten van een onderzoek naar kansen en (MVO-)risico’s van sourcen in Ethiopië. Cotton made in Africa vertelt over de mogelijkheden om in Ethiopië katoen van duurzame productie in te kopen. 

Dit webinar wordt georganiseerd door Bottom UP! Ethiopia, een EU-gesponsord project dat wordt uitgevoerd door SolidaridadDIEHCotton made in Africa en MVO Nederland. Zij zijn in Ethiopië actief om ervoor te zorgen dat de groei van het land als textielbestemming hand in hand gaat met eerlijke lonen, veilige arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke productie. 

Het webinar is bedoeld voor inkopers. Wil je deelnemen? Schrijf je dan in


Datum: 10 december 2019

Tijd: 13:00 – 14:45

Sprekers:

  • · Gabriel Prodip, Sustainability Manager bij H&M
  • · Geert van den Hoek, Marketing and Operations Manager bij Beconnected-Industrial
  • · Alexandra Perschau, Director Standard & Outreach Africa, Cotton made in Africa
  • · Marjolein van Gendt, MVO-expert bij MVO Nederland