TOP

Wat zijn de best gelezen artikelen van 2014?

Faillissementen, monsterverkopen, modetrends, afgelaste modebeurzen, veranderende consumenten- en retailtrends en wat moeten we toch met dat online verkoopkanaal? Het kwam allemaal voorbij in 2014. Textilia zet de best gelezen artikelen voor je op een rij.


Analyse: Wat ging er mis bij Maison de Bonneterie?
Een instituut, zo mag je Maison de Bonneterie toch wel noemen. Toch was het bedrijf niet bestand tegen de crisis en moest – na maar liefst 150 jaar – de deuren sluiten. Textilia ging op zoek naar het waarom.

Not The Same failliet verklaard. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar de eerste maand van 2014 begon met een faillissement. Kledingmerk Not The Same, dat in 2013 zelfstandig verder ging na het faillissement van Bandolera, redde het heleaas niet. Op 14 januari 2014 sprak de rechtbank in Tiel het faillissement uit.

Mexx failliet verklaard. Het venijn van 2014 zat ‘m in de staart. De schok was groot toen bleek dat Mexx kopje onder ging. Ja, er waren wel geruchten dat het niet lekker ging, maar met een popup store in de Hartenstraat en de opening van een nieuwe flagshipstore in de hoofdstad leek er toch sprake te zijn van een opleving. Helaas bleek het een laatste stuiptrekking te zijn.

Monsterverkopen: hoe gevaarlijk zijn ze echt? [reportage] Eens in de zoveel tijd zijn monsterverkopen weer een ‘trending topic’. Merken zien het als een mooie kans om van voorraad af te komen, retailers zien het als concurrentievervalsing. Textilia’s Rosita van der Kwaak ging op pad en bezocht de Fashion Days in het WFC en sprak met retailers, merken, actievoerende Inretail-leden en bezoekers van het evenement.

Van Dijk Waalwijk maakt ruimte voor Suitsupply [Interview] Op de modebeurzen in Berlijn afgelopen zomer ging het gerucht dat de bekende modezaak Van Dijk Waalwijk plaats zou maken voor een filiaal van Suitsupply. Textilia belde Hans van Dijk voor een fact check. Het gerucht bleek waar. En ook weer niet.

ING: Helft webwinkeliers stopt binnen een jaar. De helft van de nieuwe webwinkeliers moet het eerste jaar zijn zaak alweer sluiten. “Met nog meer van hetzelfde ga je het niet redden in een verzadigde markt.” Tenminste, dat bleek uit het Kwartaalbericht Starters van het ING Economisch Bureau. Maar waar liggen nog wel kansen? Textilia pluisde het ING-rapport uit.

Rabobank: middensegment moet drastisch veranderen. Het is al een paar jaar een trend; het middensegment staat onder druk. Misschien is het faillissement van Mexx daar wel een goed voorbeeld van. Het middensegment moet volgens de Rabobank positie kiezen. Dat bleek uit de Branche Barometer Modewinkels dat afgelopen zomer verscheen. Waar moet het heen met het middensegment?

ING: vijf winkelgebieden van de toekomst. De economie is vertraagd, de consument is terughoudend en kritisch, internet is een belangrijk onderdeel van retail en er is leegstand. Ook vergrijst de bevolking, groeit de welvaart steeds minder hard en gaan we richting een 24/7-economie. Wat zijn de winkelgebieden van de toekomst? En hoe zorg je dat je daar bij zit?

Gespot op Modefabriek: dé jas. Grote jassen om in weg te kruipen. Die waren volop te vinden in de vrouwenmodecollecties voor winter 2014/2015 op Modefabriek. Een selectie van de 12 mooiste jassen.

Het geheim van Drie Dwaze Dagen. Diamanten ringen voor de helft van de prijs, de nieuwste merkkleding met twintig procent korting en een servies voor minder. Klanten staan er letterlijk voor in de rij. Wat is het geheim achter de succesvolle Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf?

Klanten willen geen Facebook, wel blogs en een fysieke winkel. Social media als Facebook en Twitter zijn voor online klanten steeds minder belangrijk. En de fysieke winkel blijft favoriet. Dit zijn enkele conclusies uit een grootschalig onderzoek van consultancybedrijf Capgemini naar wereldwijd shopgedrag.

Vier megatrends in retail. Consumentengedrag verandert. De reden én het gevolg hiervan zijn de vier retailtrends die 23 september werden gepresenteerd op het congres Shopping Today. Textilia was erbij en zette de trends op een rij.

Definitief geen Bread & Butter in januari. Hét beursnieuws van 2014: modevakbeurs Bread & Butter gaat definitief niet door deze winter. Dit maakte oprichter Karl-Heinz Müller na aanhoudende geruchtent definitief bekend.

Trendsafari: wat zijn de trends voor zomer 2015? Samen met Textilia organiseerde trendforecaster Jan Agelink op 2 juni 2014 een trendsafari, waarbij de trends voor zomer 2015 werden onthuld. In januari staat er weer een nieuwe safari gepland. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar