TOP

Wat is online het gemiddelde bonbedrag voor kledingaankopen? [onderzoek] *

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org maakte de balans op voor het eerste half jaar van 2015. Hoe gaat het met de online verkopen van kleding? Wat is online bijvoorbeeld het gemiddelde bonbedrag?

Op 24 september verscheen de Thuiswinkel Monitor, met cijfers van zowel het tweede kwartaal als het eerste half jaar van 2015.

Opnieuw zijn de bestedingen via het online kanaal gestegen. Consumenten gaven in het eerste half jaar van 2015 zo’n 8 miljard euro uit op internet. Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2014: toen werd er 6,7 miljard euro uitgegeven. De verwachtingen voor heel 2015 is dat de bestedingen uit zullen komen op 16,4 miljard euro.

Kledingbranche

Ook deed Thuiswinkel onderzoek naar de verschillende branches. Vanzelfsprekend maakt kleding daar onderdeel van uit. Hoe staat het met de online verkoop in de modebranche?

Eerste half jaar van 2015

In het eerste half jaar was 11 procent van alle online aankopen er eentje in de categorie kleding. In totaal zijn er in die periode 7,3 miljoen kleding aankopen gedaan voor een bedrag van 565 miljoen euro. Dat bedrag is 7,1 procent van het totaalbedrag van de online bestedingen.

Tweede kwartaal: april tot en met juni

Ook zijn er cijfers over het tweede kwartaal bekendgemaakt. In Nederland kocht 16 procent van de online shoppers iets in de categorie kleding in het tweede kwartaal. Ter vergelijking, in het tweede kwartaal van 2014 was dat 15 procent. Kleding staat daarmee op de derde plek, alleen voor media & entertainment en tickets voor evenementen is het aantal online shoppers groter.

De grootste groei zit echter niet in kleding. De toename in online verkopen zit vooral in losse vliegtickets en accommodaties, tickets voor attracties en evenementen, en pakketreizen. In de lijst met categorieen die het sterkst groeiden, staat kleding pas op de negende plek.

Kleding: aantal aankopen en bestedingen

Het aantal kledingaankopen is gestegen in het tweede kwartaal. Werden er in het eerste kwartaal, nog 3,5 miljoen aankopen gedaan, in de maanden april tot en met juni kwam dat aantal uit op 3,8 miljoen online aankopen.

De markt voor kleding kent in het tweede kwartaal 2,19 miljoen online kopers. Deze kopers zijn samen goed voor 3,84 miljoen online aankopen van kleding waarbinnen 15,97 miljoen stuks worden gekocht.

Gemiddeld bonbedrag

Het gemiddelde aankoopbedrag in kleding is in het tweede kwartaal 79 euro. Dat is gemiddeld 4 euro meer dan in het eerste kwartaal; toen gaven consumenten gemiddeld nog 75 euro uit. Gemiddeld kopen online shoppers 1,8 items aan kleding per aankoop.

De complete Thuiswinkel Markt Monitor is gratis beschikbaar voor leden en business partners van Thuiswinkel.org. Of bestel de Thuiswinkel Markt Monitor via voor € 1.350,-.