TOP

Webwinkels verkopen 17 procent meer in 2015 *

Webwinkels hebben in 2015 ruim 17 procent meer verkocht dan een jaar eerder. In totaal gaven consumenten 16,07 miljard euro online uit, heeft marktonderzoeker GfK berekend in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De online consumentenbestedingen groeiden 16,1 procent vergeleken met 2014, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. En in aankopen groeide de online markt met 17,4 procent. Mensen kochten vooral eten en drinken, speelgoed en mode. In totaal gaf de Nederlander online ruim acht miljard euro uit aan producten, bijna 22 procent meer dan verleden jaar. Aan diensten als reizen en tickets gaf hij 10,3 procent meer uit.

Sterkste stijger

De online bestedingen aan kleding groeiden in 2015 met 14 procent en de online uitgaven aan schoenen en lifestyle met 16 procent. De sterkste stijger van 2015 is het online foodkanaal; in het vierde kwartaal is er maar liefst 54 procent meer aan besteed dan in dezelfde periode in 2014. Over het hele jaar bekeken is hieraan 40 procent meer uitgegeven online.

Speelgoed heeft het ook goed gedaan in het vierde kwartaal: 36 procent van de consumentenbestedingen ging online. Dat was een jaar eerder nog 29 procent. “Sinterklaas en de Kerstman doen hun aankopen steeds vaker online”, zegt Gino Thuij van GfK. “Vooral  door de uitgebreide beschikbaarheid, het makkelijk kunnen vergelijken van prijzen en de steeds betere afleverservices.”

Aandeel webwinkels

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, worden de opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,2 procent) in 2015 in belangrijke mate bepaald door de stijgende verkopen van webwinkels. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 95 miljard euro in 2015, dan bedraagt het online aandeel van  8,41 miljard euro inmiddels 8,9 procent.” In 2014 was dat 7,6 procent.

Thuiswinkel Markt Monitor online_markt_naar_bestedingen_2015-4

Gemiddeld genomen besteden consumenten per online aankoop minder geld. Kijkend naar absolute online aankopen namelijk, lig de groei iets hoger dan in bestedingen. In 2015 werden er 17,4 procent meer online aankopen gedaan dan in 2014, wat neerkomt op 142,14 miljoen aankopen. Het gemiddeld besteed bedrag per online lag in 2015 op €113,04. Dat is 1 procent minder dan in 2014.

Laptop meest gebruikt

Het meeste gebruikte device waarop mensen hun producten en diensten bestellen is volgens de Thuiswinkel Markt Monitor de laptop (48 procent), gevolgd door desktop (36 procent) en de tablet (12 procent). Drie procent bestelt iets via de smartphone en 1 procent gebruikt daarvoor een online apparaat in een winkel zelf.

Top 5 grootste online groei per branche:

  1. Food/nearfood +54 procent
  2. Home & Garden +38 procent
  3. Speelgoed +37 procent
  4. Huishoudelijke elektronica +31 procent
  5. Consumentenelektronica +29 procent

Thuiswinkel Markt Monitor 2015