TOP

Wat is het best verkocht bij Absolute Fabulous?

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het best heeft verkocht de afgelopen periode? Textilia vroeg het aan Annekee Frederiks, eigenaar van vrouwenmodewinkel Absolute Fabulous in Eindhoven. “Merken of kledingstukken waar ik niet honderd procent achter sta, verkoop ik niet.”

Annekee Frederiks, eigenaar van vrouwenmodewinkel Absolute Fabulous in Eindhoven is over het algemeen positief over de afgelopen periode. “De afgelopen week was iets lastiger. Je ziet dat het wat kouder is de geweest, en dan hebben mensen ook minder zin om een leuk rokje te kopen. Logisch.”

Toch is ze positief gestemd, ondanks het veranderlijke weer.  “Afgelopen maart heb ik een modeshow gehouden. Daar zijn ontzettend leuke reacties op gekomen, en ik heb er weer nieuwe klanten aan over gehouden.” Frederiks doet vaker modeshows. Twee keer per jaar, een in het voorjaar en een in het najaar. “Ik vind het belangrijk om normale vrouwen in normale maten te laten zien. Het is een manier om mijn collecties te laten zien aan degenen waar je het uiteindelijk ook voor doet: de gewone Nederlandse vrouw. En die heeft niet alleen maar maatje 34.” De maten die in de winkel van Frederiks hangen, lopen dan ook behoorlijk uiteen. “We gaan van maat XS tot maat XXL.”

Nieuwe merken

Met name de merken Morgan de toi en Tramontana lopen goed, vertelt Frederiks. “Tramontana heeft echt een super goede prijs- kwaliteitverhouding en heeft mooie, vrouwelijke items van goede kwaliteit. Morgan de toi is vaak nét een beetje anders, en dat spreekt de vrouwen hier aan. Denk aan een apart ritsje, knoop of stukje kant op een kledingstuk. Bij Tramontana zijn het vooral de combinaties die het goed doen. Dus een mooie broek, met een leuk jasje.”

Natuurlijk moeten er soms ook nieuwe dingen uitgeprobeerd worden. Dit jaar heeft Frederiks daarom slippers van Kelly Jo toegevoegd aan de collectie. “Ondanks dat het dus nog altijd best wel koud is, wordt daar al heel erg goed op gereageerd.” De eigenaresse, die zowel de verkoop als de inkoop van de winkel doet, heeft dan ook duidelijke voorkeuren. “Als ik zelf niet honderd procent achter een merk sta, verkoop ik het niet. Ik heb een klein winkeltje in een gewone woonwijk, en ik moet het dus niet hebben van grillige trends. Ik weet waar mijn klanten naar op zoek zijn. Sterker nog; ik  houd bij het doen van mijn inkopen rekening met mijn vaste klanten. Als er dan iemand komt, dan kan ik een specifiek item aanraden. Ik ben bijna een soort personal shopper”, lacht ze.

Online

Om die reden bleek een webshop ook niet aan Frederiks besteed. “Ik doe veel online. Ik stuur iedere drie weken een e-magazine naar mijn vaste klanten en Facebook is ontzettend belangrijk. Ik heb een kleine, maar heel trouwe klantenkring die duidelijk aanwezig is op mijn pagina.” Maar dat persoonlijke vond ze niet terug in een webshop. “Het werkt gewoon niet voor mij. Ik heb van veel items maar twee of drie exemplaren, en als je een stuk dan online verkoopt moet je ‘nee’ zeggen in de winkel. Of andersom. Webshops zijn leuk voor de Zalando’s en Wehkamps, maar aan mij is het niet besteed.”