TOP

WAHTS stopt met leveren aan winkels [interview] *

“Direct to consumer-strategie heeft de toekomst” vindt mannenmodelabel WAHTS. Daarom stopt het merk met het leveren aan winkels. Textilia sprak met Karin Kostense, mede-oprichter en -eigenaar van WAHTS, over deze stap.

De collecties van WAHTS lagen bij ‘grote namen’ als Saks Fifth Avenue (NY/Los Angeles), Le Bon Marché (Parijs), Lodenfrey (München) en Frans Boone (Sluis). Toch besloten Karin en Ulex Kostense, de oprichters en eigenaren van mannenmodelabel WAHTS, dit op te geven en te kiezen voor de direct to consumer-strategie.

Waarom hebben jullie voor deze nieuwe strategie gekozen?

“Om verschillende redenen. Ten eerste zagen we de afgelopen tijd onze online omzet fors stijgen. We hebben het afgelopen jaar drie keer zoveel omgezet dan het jaar daarvoor. Voorheen was tweederde van onze verkoop vanuit retailers en een derde van uit onze website, maar gezien onze online groei de afgelopen tijd, was dat bijna fifty-fifty geweest als we op dezelfde voet waren doorgegaan. Tegelijkertijd merken we al enige tijd dat de wholesale erg grillig is en onder druk staat. Er zijn klanten waar we al jaren trouw mee samenwerken en die het goed doen, maar er zijn ook veel winkels waar het bestaan niet zo zeker van is. We wilden graag onafhankelijk zijn van die grillen van de markt en onafhankelijker opereren, buiten de traditionele modeseizoenen.We liepen er tegenaan dat alles binnen het traditionele stramien van de mode moest gebeuren – twee keer per jaar een collectie maken, op de beurs tonen en vervolgens ben je vier maanden verder voor het in de winkels ligt. En die beurzen kosten veel tijd en geld. Tot slot past het als merk erg goed bij ons om een ander pad te bewandelen en ons te differentiëren. Je ziet steeds meer smart luxury concepten die kiezen voor een direct to consumer-strategie, dat heeft de toekomst, denken wij.”

En hoe reageerden jullie wholesale klanten?

“Natuurlijk waren wij zelf ook benieuwd naar de reacties van onze wholesale klanten en realiseerden ons ook al te goed dat we, zodra we het hadden verteld, ook niet meer terug konden. Wij hebben erg leuk contact met onze wholesale klanten en daarom was het zeker geen makkelijke beslissing. Maar juist vanwege die goede band met de winkeliers, kregen we direct veel begrip van hen. Je merkt dat juist mede-ondernemers er waardering voor hebben als je je aanpast aan de tijd en mee ontwikkelt met de markt.”

Wat verandert er precies voor de eindklant?

“Wat we heel fijn vinden, is dat we de prijs-kwaliteit-verhouding nu nog scherper hebben. De prijzen zijn namelijk gemiddeld 30% lager geworden. In onze nieuwe webshop geven we in een popup-scherm ook aan wat de oude retailprijs zou zijn. Daarnaast blijven we de eindklant uitstekende service leveren. Zo hebben we een snelle, adequate levering en betrokkenheid: als een klant bijvoorbeeld vier items heeft besteld in maat L en één in S, dan nemen we contact op om te verifiëren of dat klopt. Vaak blijkt dan dat de S inderdaad een foutje is en help je je klanten enorm door aan de bel te trekken en de order tijdig aan te passen zodat ze het niet hoeven terug te sturen en te ruilen. We merken dat onze klanten deze persoonlijk aanpak enorm waarderen, ze zijn vaak positief verrast omdat ze het niet erg gewend zijn bij online shoppen.”

WAHTS website
De vernieuwde website van WAHTS

Jullie zijn begonnen als ondergoedmerk maar zijn intussen veel meer een mannenmodelabel. Hoe zien jullie dit zelf?

“We zijn inderdaad begonnen met boxershorts maar hebben intussen een bijna volwaardig label met luxe casual mannenmode, zoals polo’s, jersey chino’s, sweatshorts maar ook sneakers; mode die veel mannen in hun vrije tijd dragen, maar we zien het ook voor ons dat mannen, die bijvoorbeeld bij technologie-bedrijven werken, in onze kleding naar hun werk gaan. Het mooie is dat we kleding maken die niet per se seizoensgebonden is. Nu kunnen we bijvoorbeeld ook halverwege het seizoen een nieuw product lanceren, we zijn minder gebonden. Wij maken vooral tijdloze ‘slow fashion’, dan hoef je ook niet het hele jaar door A tot Z-collecties te ontwikkelen.”

En hoe gaan jullie die online verkoop verder aanjagen?

“Ten eerste hebben we een nieuwe website gelanceerd die veel gebruiksvriendelijker is en waarmee we online beter zullen scoren. Verder willen we in de toekomst meer samenwerkingen aangaan met andere merken en allerlei events organiseren. Daarnaast zullen we ons meer in het online marketing en social media verhaal gaan verdiepen. Zo zijn we net begonnen met Instagram, dus ook dat moet flink gaan groeien. Verder gaan we volgens het ‘refer a friend’-principe via mail vouchers sturen naar onze klanten, die zij kunnen door kunnen sturen aan hun vrienden en/of kennissen. Op die manier zouden we een sneeuwbaleffect kunnen creëren en heb je de klant die als ambassadeur; het is een andere manier van marketing, die wel goed past bij onze klantenkring, omdat veel mannen vaak het gevoel hebben dat ze ons hebben ontdekt.”

Wat zijn jullie verdere plannen voor de komende tijd?

“Voor ons is focus heel belangrijk, dus we willen eerste deze nieuwe stap goed doen landen. Maar uiteindelijk zou het leuk zijn om een (popup)winkel te openen in Amsterdam, omdat daar de meeste van onze klanten zitten.”