TOP

Rustige, maar inspirerende beurzen in Parijs [verslag]

Vrouwenmodebeurs Who’s Next & Premiere Classe is een grote snoepwinkel vol kleding, tassen, schoenen en accessoires. En de nieuwe beursdirecteur heeft grootse plannen om de beurs nóg aantrekkelijker te maken en het teruggelopen bezoekersaantal weer op te krikken.

De Porte des Versailles in Parijs stond van vrijdag 2 tot en met maandag 5 september in het teken van vrouwenmodebeurs Who’s Next en accessoiresbeurs Premiere Classe. Bezoekersaantallen zijn nog niet bekend, maar duidelijk is dat het rustiger was deze editie. Wellicht te wijten aan de terreurdreiging die nog steeds van kracht is, waar met name bezoekers van buiten Europa zich door laten weerhouden naar Parijs af te reizen.

Marcha HüskesMarcha Hüskes 2

YayaYaya Home

“We staan voor het eerst op Who’s Next en we hopen behalve op Europese aanloopt ook juist op bezoek van Aziatische en Amerikaanse inkopers”, vertelt Marcha Hüskes, die op Who’s Next haar nieuwe label Mila & James lanceert, naast haar bestaande collectie Marcha Hüskes. Op Who’s Next staan exposanten zeker niet alleen voor de Franse markt, maar juist ook voor bezoekers van buiten Europa. Voor Patrick Draijer van Yaya is de beurs in Parijs de plek waar inkopers uit landen waar Yaya geen agent heeft ter plekke kunnen inkopen.

Whos Next 3Whos Next 1

Whos Next 2Whos Next 4 

Who’s Next en Premiere Classe hebben sinds enkele maanden een nieuwe directeur: Etienne Cochet, die de interieurbeurs Maison & Objet groot heeft gemaakt. Hij is de man die de beurs weer op de kaart moet zetten na enkele seizoenen met tegenvallende bezoekersaantallen. “We gaan niet aan het concept tornen, maar er moet wel een duidelijkere segmentatie komen. We gaan enkele segmenten toevoegen die we nu missen, zoals nachtmode. Maar ik denk ook aan accessoires voor mannen. We zijn een vrouwenmodebeurs, maar accessoiresinkopers van grote warenhuizen kopen niet alleen voor vrouwen in. In januari lanceren we een gerestylde beurs”, belooft hij. “Daarnaast moeten we veel meer inzetten op marketing en de beurs beter promoten. Ook onder nieuwe doelgroepen.”

AparaAcoté

ConcretoBronx

Dat de bezoekersaantallen teruglopen is volgens Cochet een ontwikkeling die al jarenlang bij alle beurzen wereldwijd te zien is. “Het is een wereldwijd fenomeen dat beursbezoek terugloopt. Dat komt voor een deel omdat er steeds minder retailers zijn. We willen ons daarom met Who’s Next richten op andere doelgroepen, zoals kappers en schoonheidssalons die heel goed accessoires kunnen verkopen en zelfs hogere marges kunnen hanteren, omdat hun klant niet aan het shoppen en vergelijken is, maar bij de kapper is vanwege de sfeer. Ik voorspel dat kappers 10% van hun omzet uit de bijverkoop van accessoires kunnen halen. Dat triggert die moderetailer weer om óók naar Who’s Next te blijven gaan, om zijn nieuwe concurrent voor te kunnen blijven.”

Essentiel Antwerp (2)Isabella Queen

LollipopsKing Louie

Het meest inspirerend op Who’s Next is de hal Fame, met merken in het hogere segment, zoals Anecdote, Essentiel Antwerp, Marcha Hüskes, MKT Studio en Samsoe & Samsoe. In de naastgelegen hal zijn de segmenten Private, Urban, Trendy en Studio te vinden en ondanks deze segmentering is deze hal door de versnippering soms wat onduidelijk. Door het enorme aanbod heb je op Who’s Next aan inspiratie geen gebrek. De collecties zijn hier vaak vrouwelijker, speelser en kleurrijker dan op beurzen in Noord-Europa.

Manish AroraTammy  Benjamin

Olivia LaurenMKT Studio

Op accessoiresgebied kun je terecht op Premiere Classe, een walhalla vol tassen, schoenen, sieraden en andere accessoires. Mocht je hier niet genoeg aan hebben, dan kun je naar Bijorhca, die naast Who’s Next wordt gehouden. Een beurs die in eerste instantie vooral gericht is op juweliers, maar die ook interessant is voor de modewinkel.

PepalovesPauls Boutique

Leon  HarperYerse

MagalieSilmoBlinckstar