TOP

WAHTS: ‘Op de Pitti willen we ons internationale netwerk verder uitbreiden’

Over een paar weken is het weer tijd voor Pitti Uomo. In aanloop naar de mannenmodebeurs, die van 12 tot en met 15 juni wordt gehouden in Florence, spreken we met Nederlandse merken die op de beurs staan. Deze week is mannenmodemerk WAHTS aan de beurt.

Mannenmodemerk WAHTS is een van de Nederlandse merken die op de Pitti staan. Wat zijn ze van plan te laten zien? Textilia spreekt mede-oprichter van WAHTS, Karin Kostense, over hun deelname aan de komende Pitti in juni.

Hoe is het jullie de afgelopen editie vergaan?


“Goed. Na twee keer afwezig te zijn geweest, was het vorig seizoen heel fijn om weer terug te zijn. Ook zijn we weer verschillende internationale klanten rijker. Onder meer de high-end modewinkel Brian & Barry in Milaan heeft ons daar gespot. Dus hebben we sinds kort onze een eigen brand corner in die winkel. Daar zijn we erg blij mee.”


In welke hal staan jullie op de Pitti dit keer?


Eigenlijk zoals voorgaande keren weer in de Touch!-hal. Dit keer hebben we een iets grotere stand, dus dat is fijn. En met onze locatie zijn we ook tevreden: we horen van veel buyers dat dit de hal is die ze in de gaten houden omdat vaak de oprichters van de merken zelf er staan en dat vinden ze leuk. Het zijn allemaal wat meer vernieuwende merken.”


Wat presenteren jullie op de Pitti voor het seizoen lente-zomer 2019?


“Het is een – zoals mensen van ons gewend zijn – minimalistische collectie, waarbij we veel gebruik hebben gemaakt van luxe en technische materialen zoals hoge kwaliteit jerseys. Nieuw is een technische ‘city jacket’, een waterafstotende jas gemaakt van een hi-tech katoen dat eigentijds en toch sophisticated oogt. Daarnaast is onze sneakerlijn, die het al sinds de lancering erg goed doet, uitgebreid met een aantal nieuwe modellen. Dat zijn stuk voor stuk sneakers die uiteraard comfortabel zijn maar ook luxe ogen waardoor je ze zelfs naar werk kunt dragen- indien je nietin een heel formele omgeving werkt. Eveneens nieuw is onze tracksuit gemaakt van een technisch ogende ‘bonded’ jersey met een rits die doorloopt in de hoodie.”


Wie is dan die WAHTS-man die we in dit soort items zien?


Moderne mannen die van luxe mannenmode houden gemixt met eigentijdse sportswear. Dat is natuurlijk heel erg van nu – de vercasualisering zet zich steeds verder voort – maar wij willen natuurlijk ook buiten deze trend relevant blijven. We merken dat veel klanten die bijvoorbeeld online, in de winkel of bij onze pop-up store kopen, tevreden zijn en terugkomen voor meer aankopen. De winkels hebben vaste WAHTS-klanten, die speciaal voor onze collectie komen. Dat is een groot compliment. Maar de mannen die WAHTS kopen lopen erg uiteen, dat kan een Fintech-ondernemer zijn die het bankiersleven achter zich heeft gelaten zijn maar ook een hippe, jongere man van eind twintig.”  


Wat zijn jullie doelen en ambities voor de komende Pitti?


“We willen ons internationale netwerk van exclusieve retailers verder uitbreiden. Maar ook hopen dat we de vernieuwende SS19 collectie aan veel van onze waardevolle bestaande klanten te kunnen laten zien. We hebben de eerste afspraken al staan, dus dat geeft een goed gevoel.”