TOP

Waarom Balr. blijft scoren: ‘we willen niet afhankelijk zijn van een hype’

In de nieuwe Textilia 10, die op 3 augustus uitkomt, vertelt ondernemer Demy de Zeeuw onder meer over de professionalisering en strategie van zijn lifestylemerk Balr. Maar er werden meer zaken besproken die we je niet willen onthouden. “Ik ben niet zo snel euforisch. Ik kijk altijd vooruit naar het volgende. Hup door.”

Er zijn zoveel merken, wat maakt Balr. zo aantrekkelijk? 

Demy de Zeeuw: “Een sterk volume en een sterke naam. We richten ons op het luxe leven van een voetballer en dat is zo’n veelomvattend uitgangspunt. Je kan qua marketing alle kanten op en steeds verder gaan. We hebben veel eyecatchers gehad: een boot, een Rolex-horloge, een Mini-auto. En er is nog zoveel mogelijk. Van samenwerkingen met hotels tot vliegtuigen.”

 

Balr. is vrij logo-gedreven. Helpt dat mee?

“Nou, in de nieuwe collectie brengen we meer fashion en ligt de nadruk iets minder op grote logo’s. Maar als je ziet dat elke week items met groot Balr. erop, nummer één in verkoop blijven, dan helpt dat wel mee, ja. Kijk naar bijvoorbeeld Chanel. De marketing concentreert zich vooral op de dure designtassen en veel mensen kopen vervolgens toch een geurtje of een zonnebril. Dat is ook onze tactiek. We brengen eyecatchers en meer betaalbare producten. Al werken we nu aan een groter aandeel fashion-blikvangers in luxere kwaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan jassen van rond de duizend euro.” 

 

Je denkt dus verder dan logo’s.

“Die logotrend verdwijnt niet. Hoe meer logo’s, hoe beter. Champion, Kappa, al die merken komen terug met hun logo’s. Toch willen we niet afhankelijk zijn van een hype. We blijven werken met logo’s, maar dan luxer en meer uitgewerkt. Transferprints, zoals in onze beginperiode, zijn ons nu te eenvoudig. We hebben een nieuwe ontwerper aangetrokken, waardoor we meer richting fashion gaan. Vorige zomer zijn we al die kant opgegaan, onder meer met de vrouwencollectie. Maar dat verkocht niet echt goed. We kregen veel retouren.”

 

Laat me raden: werd de collectie door mannen ontworpen?

“Ja, inderdaad. In eerste instantie verkocht de lijn erg goed, maar de retouren van onder andere jurkjes met transparante stukken, bleven oplopen. Daarvoor merkten we dat veel vrouwen mannenhoodies kochten. Waarop we bedachten dat een aparte vrouwenlijn een goed idee zou zijn. Inmiddels maken we nog weinig items voor vrouwen en zijn we overgegaan naar een uniseks collectie. Dat werkt beter.” 

 

Wat kunnen we verwachten voor zomer 2019?

“Onder andere meer kleur. We hebben het vijf jaar volgehouden zonder al teveel kleur in de collectie. Best knap. Ik ken veel jongens die niet erg willen opvallen en daarom vooral zwart-wit dragen. Dat hebben we dus altijd in ons hoofd gehouden. Maar nu is het tijd voor meer kleur. In prints bijvoorbeeld. Kijken of dat werkt voor ons.”

 

Balr. heeft ook de schoenencollectie uitgebreid. 

“De eerste vier jaar hebben we niets met schoenen gedaan, terwijl er zo’n grote markt voor is. Dat blijkt maar uit het feit dat we nu echt heel veel sneakers verkopen. Het is niet ons doel om perse een schoenenlabel te zijn, maar we gaan vanaf eind dit jaar wel meer modellen introduceren. Ook luxe varianten als Chelsea boots. We investeren daarbij in eigen modellen, mallen en zolen.”

 

Lees verder onder de foto. 

 

Balr sneakers

 

Wat krijgt de komende tijd verder aandacht?

“We proberen ons continu op alle vlakken te verbeteren. Van unieke ontwerpen en stoffen tot de softwear en de verpakkingen aan toe. Er zijn tal van zaken te noemen die beter kunnen.” 

 

Wat voor soort ondernemer ben jij?

“Ik denk creatief. Een beetje zoals ik als voetballer was. Ik bedenk snel oplossingen. Ik weet heel goed wat ik wil en hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Als iets niet gaat zoals ik wil, kan ik echt link worden.” 

 

En wat is als ondernemer je ultieme doel?

“Als voetballer was dat wereldkampioen worden. Als ondernemer wil ik later, als ik groot ben (lacht) in het rijtje staan van merken als Kenzo en Dsquared.”

 

Je bent voetballer geweest. Voetballers en modemerken vormen niet altijd een gelukkige combinatie. Heb je last gehad van vooroordelen of heeft het je juist voordeel gegeven?

“Natuurlijk heb ik te maken gehad met vooroordelen. Maar mijn netwerk was en is een belangrijke factor. Zo kregen we onlangs en mail van een buitenlandse voetbalclub. Of we de spelers kunnen kleden, zoals Dsquared Manchester City sponsort en Replay FC Barcelona. Strategisch zou dit een goede zet zijn. Dit is precies waar wij ons op richten – de vrije tijd – en waar  bijvoorbeeld merken als Nike en Adidas stoppen.”

 

Balr. draait om de lifestyle van voetballers, maar in jullie campagnes zien we weinig voetballers. 

“Dit komt omdat grote sportmerken ons als concurrenten zien. Zij betalen de spelers veel geld voor sponsoring. Daarom zeggen we tegen voetballers waaronder Neymar Jr., Marcelo, David Luiz, die  Balr-spullen dragen: draag het, heel graag, maar post alsjeblieft niets op Instagram. Anders krijgen we weer problemen. Die merken worden helemaal gek.” 

 

Heb je enig idee hoe groot de populariteit van Balr. is?

“Dat is moeilijk in te schatten. Ik woon zelf in Den Haag en daar zie ik het heel veel. In Amsterdam ook. En verder veroveren we steeds meer nieuwe delen. In Nederland en daarbuiten. Zo werken we in Japan samen met een grote retailer.”

 

Na welk moment heb je flink gejuicht?

“Ik ben niet zo snel euforisch, ik kijk altijd vooruit naar het volgende. We blijven niet snel hangen in een bepaald moment. Nee, hup door.” 

 

Wat is eigenlijk jouw favoriete Balr. item?

“Het pak uit de ‘Kiew-serie’ is mijn favoriet. Een jack met een broek. Ik draag persoonlijk liever een jack dan een hoodie. Ik ben niet zo van de jassen dus dit is een mooi alternatief. En het zit lekker.” 

 

Twijfel je weleens?
“Nee, ik ben bewust gestopt met voetballen, omdat ik hier kansen in zag. Je moet nooit spijt hebben. Je maakt beslissingen en daarna zie ik het resultaat als een les of als een succes.” 

 

Meer lezen? Bekijk dan snel de nieuwe Textilia 10, die 3 augustus 2018 op de mat ligt.  

 

Balr Demy de zeeuw

Balr. mede-oprichter/eigenaar Demy de Zeeuw: “Je kan qua marketing alle kanten op en steeds verder gaan.”