TOP

GS1 Fashion Base helpt bij samenwerking moderetailer en leverancier

De nieuwste, centrale datapool voor de modebranche waarmee productinformatie eenvoudig geïdentificeerd, gedeeld en vastgelegd kan worden, heet GS1 Fashion Base. Textilia zocht voor je uit wat dat precies inhoudt, en hoe je daar – ook als zelfstandige – profijt van hebt. "De omloopsnelheid is hoger en de moderetailer hoeft minder af te prijzen."

Afgelopen juni ondertekenden GS1 Nederland en Icecat een samenwerkingsovereenkomst voor de oprichting van de GS1 Fashion Base: een nieuwe, online datapool waarin artikelstamdata en verrijkte productdata gedeeld kan worden, om vervolgens gebruikt te kunnen worden voor logistieke en administratieve processen, e-commerce en omnichannelprocessen.

Dit alles heeft als belangrijke doel: het delen van productdata tussen leveranciers en retailers in de modebranche gemakkelijker en goedkoper maken. En dat is gezien ontwikkelingen zoals de steeds sneller wisselende collecties, de kleinere aantallen, het vaker bevoorraden en de diverse online kanalen niet bepaald een overbodige luxe.


‘Het is voor retailers makkelijker om online het totale aanbod van de merken te tonen.’ – Anja van den Bersselaar, directeur van Van Winkel Fashion


Icecat is verantwoordelijk voor het online platform en GS1 Nederland zorgt als autoriteit voor internationale standaarden voor de ontwikkeling van het platform.

Eén taal

Jolanda van Heukelom is communicatie-adviseur van GS1 Nederland. “Het gaat bij de GS1 Fashion Base om het gestructureerd vastleggen en delen van data. Wij willen een gemeenschappelijke taal tussen leveranciers en retailers creëren waarmee ze informatie kunnen delen.”

GS1 Fashion Base bestaat uit tientallen velden die een product kunnen omschrijven: van het soort product, de kleur, de maat, afbeeldingen tot logistieke gegevens. Dat helder op orde hebben is belangrijk.

“Alleen als je met elkaar afspreekt welke velden je nodig hebt en hoe je een item omschrijft, kun je info goed uitwisselen. Anders omschrijft iedere producent een item in tientallen velden op een eigen manier en probeert iedereen het wiel zelf uit te vinden”, vertelt Van Heukelom.

Waardevolle data

Die kwaliteit van deze uniforme informatie is belangrijk, merkt Van Heukelom uit eigen ervaring. “Ik zie in andere branches dat er bij het handmatig invoeren van data foutjes worden gemaakt. Datakwaliteit is juist zo belangrijk omdat, als je het goed doet, je het maar één keer hoeft te doen per product.”

De voordelen van heldere, volledige en uniforme data zijn groot. “Webwinkels worden onder andere beter vindbaar voor de consument, de time to market wordt korter en het assortiment is eenvoudiger te verrijken. Tijdens een congres waar ik aanwezig was werd het belang van goede productinfo vanuit een andere sector treffend toegelicht. Zo stuurden consumenten een boormachine steeds terug naar de online aanbieder. Het bleek dat het snoer veel korter was dan er stond omschreven. De productdata klopte simpelweg niet, waardoor consumenten ontevreden waren en het product retour ging. Data-invoer luister dus heel nauw.”

Informatie delen

Niet alleen grotere spelers in de modebranche hebben profijt van GS1 Fashion Base, dat beaamt Edwin Belt, branchespecialist Mode bij Inretail. “Tegenwoordig kunnen retailers inkopen waarbij ze alleen de maatboog en het aantal stuks aangeven bij de leverancier. Vervolgens krijgen ze in hun inbox wat ze precies hebben gekocht. Die informatie krijgen ze automatisch geordend en voorzien van belangrijk beelden en content. Maar het merk of de leverancier wil diezelfde informatie terug, en dat kan met de Fashion Base. Met de salesreports die de merken terugkrijgen kunnen ze direct in het seizoen actie ondernemen. Zoals het helpen met de verkoop van meer bestsellers en monitoren welke artikelen stilliggen om het vervolgens neer te leggen bij een retailer waar het wél verkoopt. Zo is de omloopsnelheid hoger en hoeft de retailer minder af te prijzen.”

Easy does it

De voordelen gaan veel verder als informatie eenvoudig wordt uitgewisseld. Belt: “Het hogere doel van ketensamenwerking is efficiënter en dus voordeliger werken in de gehele keten. Wanneer merken of leveranciers leren welke items, stoffen, stijlen, maten en kleuren werken, kunnen ze nog betere collecties produceren voor de retailer. Die niet alleen goed verkopen, maar ook overproductie tegengaan. Dat is innovatie; bezig zijn met de toekomst en steeds efficiënter en vraaggestuurder werken.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alles wat met moderetail te maken heeft uit de datapool van GS1 Fashion Base te halen is, van e-commerce tot administratief. Een retailer hoeft alleen nog maar akkoord te krijgen van het merk of de leverancier, en de data kan uit de database worden gehaald. Dat alles zonder complexe aanvragen. “Dat bespaart de hele keten enorm veel tijd en geld”, aldus Belt.”


De doelmarkt voor dit project is Nederland, maar volgens GS1 Nederland is een internationale uitrol eenvoudig te realiseren onder andere doordat het platform voldoet aan de internationale GS1 standaarden voor informatie-uitwisseling. Binnen vier maanden moet het platform in gebruik zijn.


Reactie testpanel

Branchepartijen Inretail, Euretco en Modint ondersteunen dit project, naast grote modenamen zoals Bestseller, de Bijenkorf, Etam Groep, Just Brands, Tommy Hilfiger, Triumph, Scotch & Soda, Van Gils en Van Winkel Fashion. Deze partijen zijn samen om de tafel gaan zitten om te bepalen waar ze in de modebranche tegenaan lopen en hoe dit kan worden verbeterd. Een koplopersgroep van leveranciers en retailers, waaronder Van Winkel Fashion, test GS1 Fashion Base momenteel om te zien hoe het platform zich verder kan ontwikkelen.

Anja van den Bersselaar is directeur van Van Winkel Fashion. “Het is heel plezierig samenwerken tussen retail en merken met het gezamenlijke doel: efficiënte informatievoorziening ten behoeve van omzet. Nu zijn er vele partijen met wie we ten behoeve van onze klanten communiceren over artikelinformatie. In de toekomst kan dat allemaal gecentraliseerd via de Fashion Base verlopen. De kracht van de Fashion Base is dat het centraal is, het moet de grote gemene deler zijn, gedragen door een grote groep aangeslotenen. Voor Van Winkel komt het shirtspecialisme daardoor minder onder de aandacht. Om tot samenwerking te komen, kunnen er enkele specialistische details moeten vervallen. Maar door snellere automatisering zouden de verkoopkansen voor retailers en merken positief gestimuleerd kunnen worden. Daarom staan we er achter. Meer artikelinformatie geeft meer verkoopkracht in de winkel, daarnaast is het voor retailers makkelijker om online het totale aanbod van de merken te tonen. Meer aanbod zorgt voor meer verkoopkansen.