TOP

Vroege sluiting winkels ‘symboolpolitiek’, transportproblemen drijven prijzen op en Supreme naar Berlijn

Niet-essentiële winkels moeten de komende drie weken waarschijnlijk eerder sluiten. Symboolpolitiek, stelt Inretail. Verder: internationale transportproblemen drijven de prijzen van kleding en schoenen op, Supreme strijkt neer in Berlijn en een recordomzet voor Chinese e-tailers tijdens Singles Day. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 12 november.

Foto’s: Supreme

‘Winkels eerder dicht is symboolpolitiek’

Symboolpolitiek. Dat zegt Inretail over de nieuwe coronamaatregelen die het demissionaire kabinet waarschijnlijk vanavond voor de retail zal aankondigen. Niet-essentiële winkels moeten net als de horeca eerder dicht, om 19.00 uur. De brancheorganisatie stelt in De Telegraaf dat het eerder sluiten van de retail niet de oplossing is. Al is de maatregel volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) niet onoverkoombaar. “Als het nodig is, is het nodig”, zegt directeur Eus Peters tegen de krant. Inretail heeft zelf voorstellen ingediend bij het kabinet en het OMT voor spatschermen, looproutes en een maximaal aantal bezoekers per winkel naast de maatregelen die al gelden: de mondkapjesplicht en de anderhalve meter afstand. Maatregelen die volgens de non-foodvertegenwoordiger het beste werken om besmettingen te voorkomen én die het meeste draagvlak hebben. Eerder werd ook gesproken over de invoer van een coronapas voor niet-essentiële winkels. Daar zijn zowel Inretail als RND sterk tegen. Beide organisaties bestempelen de maatregel als ‘onuitvoerbaar’ door het gebrek aan mankracht. Peters benadrukt daarnaast dat de coronacheck geen gesloten systeem is en dat het kabinet één lijn voor alle winkels (food en non-food) moet trekken.

Transportproblemen drijven prijzen mode en schoenen op

Het internationale transport verloopt nog steeds moeizaam en dat drijft de prijzen van onder meer kleding en schoenen op, schrijft het AD. De coronacrisis is de grootste aanstichter, maar de recente blokkade van het Suezkanaal en de alsmaar stijgende online verkopen helpen niet mee. Reistijden worden langer, tussenstops duurder en de prijs van zeecontainers is in twee jaar tijd explosief gestegen. De problematiek is inmiddels zo groot dat de Rotterdamse haven donderdag een persconferentie gaf om de situatie toe te lichten. Hans Nagtegaal, directeur containers bij het Havenbedrijf Rotterdam: “Er is jarenlang gefocust op kostenefficiënt werken, just-in-time-logistiek. Dat heeft transport gevoelig gemaakt voor ontwrichting.”

Supreme strijkt neer in Berlijn

Supreme breidt verder uit in Europa. Na Milaan opent het streetwearlabel een flagshipstore in Berlijn (foto), de eerste winkel in Duitsland voor het merk en de veertiende winkel wereldwijd. Het merk had de Duitse hoofdstad volgens Business of Fashion al jaren in het vizier. De nieuwe Supreme-store zit aan de Torstraße, vlakbij Rosenthaler Platz. De eyecatchers in het ruim opgezette interieur zijn het straaljager-kunstwerk aan het plafond en de skateboardwand.

Recordomzet voor Alibaba en JD.com tijdens Singles Day

Chinese onlinegiganten Alibaba en JD.com hebben opnieuw verkooprecords gebroken tijdens Singles Day op 11 november. Alibaba zette 73,8 miljard euro om, een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van 2020. JD.com zag de omzet met 28,6 procent groeien naar 47,6 miljard euro. Met de kanttekening dat het voor Alibaba de laagste groei sinds jaren betreft, meldt Emerce, na meer van een decennium van jaarlijkse groei met dubbele cijfers. De Chinese regering eiste versobering van het evenement en ook de geringe economische groei speelt een rol.

JD.com opent eerste afhaalwinkels in Nederland

Meer nieuws van JD.com; de e-tailer kondigt online aan binnenkort zijn eerste vier ‘pick-up shops’ in Nederland te openen. Geen winkels, maar afhaallocaties voor online bestellingen van klanten (zij kunnen hun pakketjes ook thuis laten bezorgen). Dat doet het bedrijf onder de naam Ochama, om verwarring met sneakerketen JD Sports te voorkomen. De afhaalwinkels komen in Diemen, Leiden, Rotterdam en Utrecht. Van eten en drinken tot elektronica en kleding, Ochama wil dit alles onder één dak samenbrengen. Early birds kunnen zich alvast gratis als member inschrijven. Normaal kost dat 10 euro per jaar.