TOP

Vraag naar winkelruimte daalt door online aankopen

De koppositie van Nederland op het gebied van internetaankopen heeft een sterke daling in de vraag naar winkelvastgoed als gevolg. Dat blijkt uit de vijfde editie van de jaarlijkse Winkelmarktspecial van Jones Lang LaSalle.

In de Winkelmarktspecial 2009 is er aandacht voor de verschillende trends en ontwikkelingen op de winkelmarkt en de gevolgen daarvan voor de winkelvastgoedmarkt. Een belangrijke ontwikkeling is de vlucht van internetaankopen. De verwachting is dat de vraag naar winkelruimte hierdoor met 7 tot 9% afneemt. De online bestedingen van consumenten hebben in tien jaar tijd een vlucht genomen van €160 miljoen per jaar tot ruim €5 miljard in 2008. Hiervan gaat het grootste deel (1,7 miljard euro) naar retailproducten, waar kleding en schoenen op de tweede plaats komen na consumentenelektronica. De vlucht van webshoppen heeft gevolgen op fystieke winkels, vooral het aantal videotheken, boekwinkels en reisbureaus nemen af. Voor kleding- en schoenenwinkels is de dreiging minder groot, aangezien hier het aspect van het passen, voelen en dagje uit meespeelt.

Een ander belangrijke dreiging voor de waarde en vraag van winkelruimte is de verdere inperking van winkelopeningstijden, wat negatieve gevolgen heeft op de beleggingswaarde van winkelvastgoed. Daarnaast worden in het rapport de overlevingskansen van Nederlandse warenhuizen besproken en het ‘branden’ van Nederlandse winkelgebieden. Het gehele (Engelstalige) rapport is te lezen op de website van Jones Lang LaSalle.