TOP

Ingetogen Bodyfashion Tradefair: veel aandacht voor young fashion

De halfjaarlijkse Bodyfashion Tradefair begin februari is naar verhouding rustig, maar succesvol verlopen.

2216 bezoekers kwamen deze week op de driedaagse beurs in het Bodyfashion Center in Amersfoort af. Exposanten merkten dat het wat minder druk was dan vorige edities, maar hadden het desondanks in hun showrooms druk genoeg en toonden zich veelal tevreden over het aantal geschreven orders. De kredietcrisis gaf dan ook geen aanleiding tot paniek: ‘We merken het wel, maar we voelen het niet’, was de overall opvatting.

Helen Ypma, manager van het Bodyfashion Center: “We zijn in deze tijden toch positief gestemd en dankbaar voor al die winkeliers die de moeite hebben genomen tussen de sneeuwbuien door naar Amersfoort te komen.”

Paars en roze
Opvallend was dat van de aangekondigde trendkleuren blauw en geel nog weinig te zien was. Bij de meeste merken voerden mattere tinten als lila en oudroze, bruin en grijs de boventoon. Geel is een moeilijke kleur die lang niet iedereen staat, maar verschillende ondernemers zagen het vele paars – dat al enige tijd de modekleur is – vooral als teken dat de branche wat voorzichtiger is met nieuwe stappen zetten, en liever bij vertrouwde, bewezen trends blijven.

 De ondermode voor jongeren sprong er het duidelijkst uit: veel shortjes, met brede elastieken taillebanden en knalkleuren. Zoals bij Uncover , de nieuwe lijn van Schiesser waarmee het merk zich nadrukkelijk op de doelgroep 15-25 jaar richt. “Felle kleuren, gunstige snit, en redelijk geprijsd”, illustreert marketing manager André Geijtenbeek.

Björn Borg heeft zijn handelsmerk, de brede elastieken banden, vernieuwd voor de wintercollectie 2009/2010: de band wordt breder en er wordt meer gespeeld met verschillende lettertypes voor het logo.

Kleurpresentatie
Ook Sapph richt zich duidelijk op jongeren, met per levermoment (op de beurs waren die van juli en september te zien) een collectie met duidelijk afgebakend palet van primaire kleuren zoals rood en blauw, waardoor in de winkel één kleur op de wand de boventoon voert. Het merk Freya signaleert bovendien dat jonge meiden steeds grotere borsten hebben, en brengen hun diepe maten-lijn in vrolijke, frisse prints als bloemetjes en ruitjes.

Bij Ten Cate houdt men ook rekening met de kleurpresentatie in de winkel. De nieuwe Day & Night-lijn is afgestemd op de ondermode- en lingeriecollectie. Bovendien zijn alle artikelen los verkrijgbaar, waardoor er naar persoonlijk inzicht gecombineerd kan worden. Ook nieuw is hier de Naturals-lijn met natuurlijke vezels als basis waardoor het materiaal extra zacht aanvoelt.

Bodeytex
De nieuwe Bodytex-beurs, die op dezelfde data zou plaatsvinden in HomeBoxx in Nieuwegein, ging wegens omstandigheden niet door , maar daar waren de meeste showroomhouders niet rouwig om. Er is weinig animo te bespeuren voor de aangekondigde Bodytex-editie in augustus.

“Ik heb er veel twijfels bij”, zei Ted Derks, sales manager bij Triumph. “90 procent van de leveranciers die de markt bepalen, staan hier al. En die leveranciers houden onderling ook graag contact. Wat moet ik met een tweede beurs? Daar is het bodyfashionsegment niet groot genoeg voor.”

Bij de standhouders, geen vaste exposanten dus, klinkt een ander geluid. Aimée Bunos van Eveden: “Ze willen hier in het Bodyfashion Center alleen showrooms. Kleinere merken kunnen of willen dat niet allemaal betalen. Voor hen zou een andere beurs dan een uitkomst zijn. Alleen beide evenementen op dezelfde data plannen, dat heeft geen kans van slagen, vrees ik.”

Gespot
– Meer grote maten-beha’s voor jonge meiden, zoals Freya
– Felgekleurde, grafische prints
– Kant: als materiaal en in de details
– Laagjes over elkaar
– ‘Technisch’ ondergoed, zoals een anti-rimpelbeha of een shortje tegen sinaasappelhuid
– Slips met hoge taille