TOP

Viktor & Rolf X Hema voor kerst, H&M stapt in tweedehandskleding en Otto verkoopt About You niet

Otto Group heeft geen plannen om About You te verkopen aan Zalando. Verder: het aantal faillissementen in de retail blijft gelijk, Viktor & Rolf maken een kerstcollectie voor de Hema en H&M stapt in een tweedehands e-commerceplatform. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 oktober.

Hema maakt kerstcollectie samen met Viktor & Rolf

Hema heeft samen met het Nederlandse ontwerpersduo een kerstcollectie gemaakt onder de naam ‘jingle bows kerstcollectie’. Kenmerk van de collectie zijn de voor Viktor & Rolf kenmerkende strikken. Ook in het logo van deze limited edition collectie komt de bow terug: het logo is een grafische, hoekige vormgeving van de strik.

De collectie bestaat uit een aantal kerstdecoratiestukken, waaronder kerstballen, folieballonnen, glinsterend inpakmateriaal, een cava-fles met glitter-sleeve, kerst-chocolade, kerstservies en kerst(tafel)-linnen. Daarnaast kun mensen in een Hema x Viktor & Rolf kledingstuk aan de kerstdis verschijnen, want er zijn ook kersttruien en -sokken voor mannen, vrouwen, kinderen gemaakt en een kerstrompertje. De collectie is vanaf 18 november verkrijgbaar.

Aantal retailfaillissementen in september gelijk gebleven

In september zijn er evenveel retailers op de fles gegaan als de maand ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het CBS, waarover Retailtrends schrijft. Zowel in augustus als in september gingen er 26 retailondernemingen failliet. In september gingen er twee supermarkten en warenhuizen failliet en één winkel in voedingsmiddelen. Drie winkels in huishoudwaren gingen failliet. Zestien winkels in overige artikelen sloten hun deuren. Begin september werd bekend dat schoenenwinkelketen Noë op de fles ging. Ook Victory & Dreams Holding werd die maand officieel failliet verklaard. De winkels van Witteveen, een dochteronderneming van de holding, zijn van het faillissement uitgesloten. Ook vijf Nederlandse winkels van kledingmerk Esprit gingen dicht.

Winkelier kan stelende medewerker nu digitaal aangeven

Winkeliers die personeel betrappen op diefstal of fraude kan vanaf nu digitaal aangifte doen. Dit scheelt de winkelier extra tijd, omdat hij of zij nu niet naar eerst naar het politiebureau hoeft. Dat meldt Detailhandel Nederland. Dit maakt het ook makkelijk om de stelende medewerker sneller te laten registreren in het waarschuwingsregister, om herhaling op diefstal en fraude te voorkomen. Detailhandel Nederland hopt dat winkeliers nu sneller aangifte gaan doen. Volgens de belangenbehartiger worden negen van de tien winkels regelmatig geconfronteerd met winkeldiefstal en wordt een op de vijf ondernemers zelfs iedere dag bestolen. In bijna de helft van de winkels was er het afgelopen jaar sprake van agressie en geweld. Een kwart van de ondernemers meldt vernielingen. Een op de drie ondernemers doet geen aangifte van winkeldiefstal, omdat dat ze te veel tijd kost. Daarbij zeggen ze er te weinig op terug te horen. “Dit is een voorbeeld van hoe digitalisering de winkelier kan helpen”, aldus Bert van Steeg, adjunct-directeur van Detailhandel Nederland. “Zo zijn we samen met het Vakcentrum en andere branches in overleg met de politie om alle aangiftes van winkeldiefstallen digitaal te kunnen afwikkelen. Het is belangrijk dat deze initiatieven zo veel mogelijk prioriteit krijgen bij de politie.”

Otto Group sluit verkoop About You uit

Otto Group heeft geen plannen om About You te verkopen aan Zalando, ondanks geruchten dat Zalando geïnteresseerd is. Dat zegt Otto-ceo Alexander Birken in een interview met Handelsblatt, meldt Twinkle. Alexander Birken geeft in het artikel aan dat Otto Group zijn schulden wil verminderen. Het bedrijf heeft een schuldenlast van netto 2,7 miljard euro, in het boekjaar 2018/2019 groeide de schuld met 9 procent. De ceo zegt dat momenteel gekeken wordt naar hoe het bedrijf er op termijn moet gaan uitzien. Dit kan verkoop van minder goed lopende onderdelen van Otto Group betekenen. Hij wil echter niet zeggen welke onderdelen.

H&M Group neemt meerderheidsbelang in re-commerce platform

De Zweedse modeketen H&M heeft na een nieuwe investering een meerderheidsbelang van 70 procent in het re-commerce platform Sellpy verkregen. De investering is onderdeel van H&M’s strategie om meer circulair te worden. H&M investeerde in 2015 voor het eerst in Sellpy, een Zweeds platform in tweedehands verkoop dat in 2014 werd opgericht.