TOP

Vijf vragen aan trendforecaster Jan Agelink

Wat is een trendsafari? Hoe spot en shopt Jan Agelink? En wat bedoelt hij met ‘de winkelier als curator’? Lees hier het mini-interview.

In aanloop naar de trendpresentatie van Jan Agelink voor Textilia stelden wij de trendforecaster vijf vragen. Hoe ziet hij de toekomst?

Een trendsafari? Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

“We gaan eigenlijk op expeditie naar een spannende en inspirerende locatie. Winkelen wordt steeds meer een mix van inspiratie opdoen, zelf doen, ontdekken en informatie krijgen. Ik wil graag samenkomen op een plek die dit nieuwe gevoel in zich heeft. Voor deze editie van de trendsafari hebben we daarom gekozen voor conceptstores You Are Here in Eindhoven en Droog in Amsterdam. Dit zijn naast winkels ook initiatiefnemers en partners van culturele events, en galerie, een werkplaats en een plek voor klanten om samen te komen en te ontdekken. Het trendsafari-concept betekent ook dat de volgende editie weer op een andere inspirerende plek zal zijn.”

Hoe gaat een trendforecaster te werk?

“Je bent eigenlijk altijd aan het werk. Ik kijk altijd met een dubbele blik. Wat gebeurt er in de maatschappij? Hoe reageren consumenten daarop? Wat doen merken met de tijdgeest? Hoe vertalen ze dat in producten? Het bezoeken van beurzen en het internet zorgen er voor dat je veel en diverse informatie kunt krijgen. Daarnaast kijk ik ook naar wat er gebeurt er op de catwalk, en hoe stylisten dit vertalen naar reportages en een nieuw beeld en gevoel.”

Kun je vast een tipje van de sluier oplichten van de trends voor winter 2014/2015?

“Er zijn verschillende thema’s, maar ik heb deze verenigd in een seizoensgevoel en ‘digital natives’ genoemd. Het gaat over de Y- of internetgeneratie: de generatie die is geboren rond 1990 tot nu. Zij groeien op met alle digitale mogelijkheden die ‘wij’ niet op die manier hebben meegekregen. Zowel analoog als digitaal, lokaal als globaal, en ambachtelijk als technologie, vind je terug in de mode-, design- en winkeltrends. Ik fantaseer door op de titel ‘digital natives’ en kom zo bij allerlei nieuwe trends: van grunge 2.0 tot high tech met een ambachtelijk twist.”

Hoe zie jij de toekomst van het winkelen?

“Het winkel landschap verandert snel. Het verkopen van producten blijft voor de winkelier natuurlijk de focus, maar de klant wil voor meer komen. Het is  een heel spannende tijd voor de winkelier, want hij mag meer laten zien wie hij is. Hierdoor trek je gerichter klanten die je veel trouwer zullen zijn en blijven terugkomen om te zien wat je weer voor ze uitgekozen hebt (‘de winkelier als curator’). Een winkel moet dus wel constant in beweging blijven. Dat is inherent aan de mode, die zich spiegelt aan de tijdgeest.”

Shop jij het liefste online of offline?

“Ik ben het liefst fysiek in de winkel. Bij online winkelen mis je echt je zintuigen. Maar online hoort er wel bij om de ervaring compleet te maken en ook om het fysieke gevoel dat je had in een winkel weer her te beleven.”

Benieuwd naar de trendsafari van Jan Agelink?  kaarten voor zijn presentaties op 6 of 7 januari 2014. 


In aanloop naar zijn trendsafari blogt Jan Agelink elke week voor Textilia over de laatste trends op het gebied van mode en storedesign. Bekijk hier alle blogs.