TOP

Vijf vragen aan: The Cloakroom [Interview]*

In een printspecial over crosschannel ondernemen zet Textilia binnenkort een aantal Nederlandse modeondernemers in de spotlight. Wat is de crosschannel-strategie van personal shoppingservice The Cloakroom?

Waarom is een crosschannel-strategie wat jullie betreft essentieel in de huidige markt? Hoe maak je jezelf in jullie geval ook offline zichtbaar?

Mede-oprichter Asbjørn Jørgensen: “Er is al jarenlang de discussie over web versus bricks en cross-channel in de wereld van traditionele retailers. De realiteit is dat de consument van vandaag niet nadenkt over online versus offline. Consumenten zijn gedreven in het consumeren van dezelfde type informatie ongeacht het medium. In de huidige markt kan iedereen producten en diensten aanbieden waardoor het aanbod stijgt. Ook worden consumenten continu geïnspireerd en geconfronteerd met aankoopbeslissingen. Wij geloven daarom in de kracht van dienstverlening om het leven net even makkelijker en leuker te maken. The Cloakroom heeft een gezicht en dat is de personal shopper. Zij neemt de confrontatie weg en zorgt voor een persoonlijk vorm van inspiratie, ongeacht het medium. De kwaliteit van serviceverlening blijft hetzelfde. Klanten zijn altijd welkom, maar de gemiddelde voorkeur gaat uit naar duurzaam contact via email of Facebook.”

Heeft The Cloakroom een internationaal voorbeeld gevolgd of kijken jullie tegen bepaalde diensten (of sites of ondernemers) op?

“Wij zijn geïnspireerd door het Amerikaanse Stitchfix. Zij hebben een geweldige visie en technologie waarin klanten profielen de drijvende kracht zijn achter alle interne processen en vormen van automatisering. Zij zijn enorm gedreven in het bouwen van algoritmes, maar begrijpen dat de smaak en het oordeel van een expert altijd het laatste woord heeft. Ook hierin staat dienstverlening centraal; wij adviseren juist klanten. Dit zit in de DNA van onze organisatie, en kan je niet overlaten aan een machine.”

Jullie hebben onlangs een investering gekregen voor uitbreiding in Europa. Hoe gaan jullie dit geld besteden?

“Wij willen de retailwereld op weg helpen in de toekomst. De traditionele (mega) retailers van vandaag zijn niet de winnaars van morgen. Met onze eigen technologie en klantenkennis gaan wij personal shoppers aanbieden voor elke Europese man vanuit lokale hubs in de grote steden. Wij hebben een lange weg te gaan, de huidige investering is voldoende om de eerste paar stappen te zetten. Echter willen wij uiteraard meer; en zullen verdere investeringen volgen.

Wat is de belangrijkste les die jullie tot nu toe hebben geleerd?

“Zorg dat je enorm scherp definieert waarin je de beste wilt zijn, en baseer je daarin op de wereld van morgen, niet vandaag. Richt je daar dan vervolgens volledig op. Winnen is een keuze, en niet voor iedereen weggelegd.” 

De mode-industrie is door de opkomst van online sterk veranderd. Wat zien jullie als de volgende stap?

“In de wereld van gister bepaalden reclamebureaus onze behoefte. In de wereld van vandaag zijn we continu op zoek naar iets nieuws. En in de wereld van morgen wordt het voor ons geregeld. Hoe? Dat gaan we wel zien.”

 

Meer lezen over de strategie van The Cloakroom en andere sterke cross-channel ondernemers? Lees het eind oktober in de printeditie van Textilia!