TOP

Vijf redenen om niet te starten met een webshop

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat een kwart van de webwinkels na twee jaar alweer ophoudt te bestaan. Waarom zou je nog een webshop beginnen? We geven vijf redenen om dit niet te doen.

Big players
Inmiddels zijn er een aantal grote spelers op de online modemarkt die een voorsprong hebben. Denk aan Welikefashion of Orangebag. Ook zit er vaak veel geld achter deze bedrijven waarmee de webwinkel continu verder geoptimaliseerd wordt. Voor een kleine startende webwinkel zal het heel moeilijk worden, zo niet onmogelijk, om een stukje van de onlinetaart te winnen.

Niche
Als je van plan bent om een webwinkel te beginnen in baby-of kinderkleding, dan kun je maar beter gelijk stoppen met plannen maken. Volgens Wijnand Jongen van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org is de markt voor de webwinkels zo goed als verzadigd en zijn er alleen nog kansen in niches.”Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.”

Internationale partijen
Er zijn niet alleen Nederlandse grote webwinkels actief, steeds vaker kiezen buitenlandse partijen ook voor de Nederlandse markt. Je zult het bijvoorbeeld tegen een Nelly en Zalando moeten opnemen. Het is voor hen makkelijker om hier geld te verdienen, dan dat jij dat met een nieuwe, kleine webshop zult doen in hun thuismarkt. “Met enorme marketingbudgetten mogen deze webshops tijdelijk verliesgevend draaien met als doel om marktaandeel te veroveren. Daarmee concurreren is misschien nog wel lastiger dan het gevecht met de Nederlandse grote jongens”, meldt Dirkjan Vis op het Webwinkel Weblog over dit onderwerp.

Mega investeringen
Met alleen een webwinkel bouwen, ben je er niet. Je shop moet te bekijken zijn op de smartphone en tablet, de foto’s van je producten moeten professioneel zijn met filmpjes, toelichtingen over de materialen of de pasvorm en inzoommogelijkheden. Ook moet je te vinden zijn in Google, het liefst op de eerste zoekpagina. Daarnaast komt de logistiek om de hoek kijken: voorraadbeheer, bestel- en betaalmogelijkheden, op tijd bezorgen. Net als in een stenen winkel kost iedere stap die je zet geld en dat moet je maar net op kunnen brengen.

Topservice
Gratis bezorgen het liefst de volgende dag, gratis retouren, een competente klantenservice. Deze dingen moet je minstens kunnen beloven wil je de strijd met de concurrentie aan kunnen gaan. Zie dan nog maar eens winst te draaien.