TOP

Pitti Uomo: Nederland op 6e plaats internationale bezoekers

Nederlandse modeondernemers waren goed vertegenwoordigd op de Pitti Uomo. Uit bezoekerscijfers van de Italiaanse mannenmodebeurs blijkt dat Nederland nog steeds in de top 10 internationale bezoekers staat. De beurs vond van 19 tot en met 22 juni in Florence plaats.

De 82ste editie van de Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo telde in totaal zo’n 17.800 bezoekers, waarvan 7.400 van internationale afkomst. Nederland staat op de zesde plaats met 431 moderetailers als het gaat om internationale bezoekersaantallen. Duitsland is het sterkst vertegenwoordigd met 911 retailers, gevolgd door Japan (874), Engeland (560), Spanje (556) en China (448). Opvallend is het aantal Japanners dat steegs met maar liefst 30 procent. Rusland met 20 en Amerika met 10 procent.

Marktontwikkeling
De ceo van de beursorganisatie Pitti Immagine, Raffaello Napoleone, blikt terug op de afgelopen zomereditie: “Er heersteop het beursterrein in de Fortezza da Basso onder zowel de bezoeker als exposanten een positieve stemming. De laatste groep had ongelooflijk veel aandacht gestoken in onderzoek en product innovatie, dat gewaardeerd werd door de inkopers en pers. Het is een moeilijke tijd voor de Italiaanse modebranche, waar dalende consumentenvertrouwen winkeliers in een lastige situatie brengen. Ondernemers die blijven innoveren en de winkel aantrekkelijk houden, met bijvoorbeeld behulp van service en de nieuwste technologie, zullen de crisis overleven. De bezoekersaantallen van de beurs weerspiegelen deze marktontwikkeling. Ik maak me geen zorgen hierover. Ik ben een optimist en geloof dat het gezond is om soms wakker te worden geschud. Ik geloof in de kracht van de Italië mode-industrie. Ook geloof ik dat we met een hele andere, nieuwe instelling uit de crisis zullen komen dan in het verleden.”

Lees alles over de nieuwste trends en ontwikkelingen op de beurs in de reportage op onze website.