TOP

Nieuw fenomeen op Nederlandse markt: de beautybox

Er is een nieuw fenomeen op de markt: de beautybox. Textilia interviewt drie partijen over het succes op de Nederlandse markt en de kracht van verrassing.

De maandelijkse aan huis geleverde verrassingsdoos met verzorgingsproducten is een hit onder meiden en vrouwen. Het idee is simpel. Voor zo’n 12 euro per maand meld je je aan bij één van de beautyboxaanbieders die jou vervolgens elke vier weken een doosje met prachtig verpakte verzorgingsproducten toestuurt. Deze zijn vaak net op de markt verschenen en de ontvanger mag ze als eerste testen. Het verrassings- en ontdekkingselement van de beautybox maakt de consument nieuwsgierig en gretig en dat precies de kracht en het succes van de verrassingsdoos. Textilia laat drie aanbieder aan het woord over het concept en plannen op de Nederlandse markt:

Marlou Volkerink en Mandy Gromotka van Fashionbox.nl:
“We zagen de opkomst van beautyboxen en hoe snel deze in korte tijd succesvol werden bij onze doelgroep: we hebben beide ervaring met internetmarketing, zo is Mandy Gromotka eigenaar van Fashiondaydeal.com en Marlou Volkerink van FollowFashion.nl. Het leek ons leuk om hierop in te spelen met een box die naast beauty ook mode-items bevat. Omdat je in de mode met maten te maken hebt, richten we ons op mode-items als accessoires, armbanden en modetijdschriften in combinatie met extra acties of een kortingsbon bij webshops. Succes moet tot nu toe nog blijken, maar mede door de aandacht van fashion- en beautybloggers is onze eerste box, die in augustus verschijnt in een oplage van 300 stuks, al bijna uitverkocht.”

Marte Kau van Truly Yours:
“Ik kwam de eerste beautybox, het Amerikaanse Birchbox, tegen via een vriend en vond het concept zo leuk dat ik het zes maanden geleden in Nederland opstartte. Ik was hiervoor hoofdredacteur van het tijdschrift Red en al jaren bezig met lifestyle-zaken. Met Truly Yours richten we ons op de volwassen vrouw met interesse voor producten in het hogere segment. Met deze testproducten hoeven ze niet meteen veel geld uitgeven aan een normale, dure verpakking. Voor de deelnemende beautymerken is het een nieuwe vorm van sampling ofwel marketing, waarvoor de klant betaalt. We hebben een aantal exclusieve deals gesloten met bedrijven die meerdere keren met verschillende producten meegaan in de box. Deze zijn overigens ook fullsize op onze website verkrijgbaar. We begonnen met 300 leden in januari en tellen er nu een paar duizend.”

Marili ‘t Hooft-Bolle van Glossybox:
“Er is momenteel zoveel aanbod op het gebied van beautyproducten, dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Met Glossybox selecteren wij de producten voor ze. Deze zijn afgestemd op de wensen van de klant die op onze site een zogenoemd beautyprofiel invullen. En dat loopt boven verwachting goed, zo zijn we inmiddels in zestien landen actief en werken met honderden merken samen. Voor hen is de beautybox een goede marketingtool. Zo krijgen deelnemende merken feedback van onze abonnees op hun producten, die met het invullen van een vragenlijst punten kunnen sparen voor een gratis box. De consument betaalt voor een stukje service, logistiek en de afstemming op hun profiel. De verpakkingen in de box zijn overigens ter grote van een travelsize, dus groter dan reguliere testers. We overwegen ook om voor mannen, moeders en baby’s boxen op de markt te brengen. Verder zijn we in gesprek met modemerken om te kijken hoe we kunnen samenwerken.”