TOP

Vier ondernemers met lef

Maandag 18 november 2013 vond het ledenevent van INRetail plaats. In het kader van het thema ‘Lef!’ vertelden diverse inspirerende sprekers hun (onverwachte) succesverhaal. Textilia was erbij en doet verslag.

Brancheorganisatie INRetail organiseerde afgelopen maandag het ledenevent ‘Lef!’ in ’s-Hertogenbosch. Textilia woonde interessante presentaties bij van ondernemers van binnen én buiten de modebranche. Want out of the box denken, dát lijkt de sleutel voor succes.

Floris van Bommel

Met hun jongere lijn Floris van Bommel kwam familiebedrijf en schoenenmerk Van Bommel van hun ietwat oubollige imago af. Hoe het familiebedrijf dat voor elkaar kreeg lijkt een combinatie van lef en stom toeval. Zo kozen ze de naam Floris (en niet Reynier) omdat dit ‘het lekkerste bekt’, werd het logo gekozen uit een velletje met twintig handtekeningen van Floris van Bommel, en zijn schoenzolen en winkels voorzien van Floris’ eigen spontane tekeningetjes. Bekijk de filmpjes van zijn presentatie onderaan dit bericht.

2theloo

Van openbaar toilet naar internationale keten. Het ‘overkwam’ 2theloo-oprichter Eric Treurniet. Het standaard concept – betaald naar de wc – begon in 2011 en groeit inmiddels met tien vestigingen per week in diverse landen. Recent ging de wc-keten nog een grote samenwerking aan met niemand minder dan Shell. Wie had ooit gedacht dat een benzinestation beter zou lopen dan de Kalverstraat? Het dochtertje van Treurniet, dat de inspiratiebron was voor 2theloo, vast niet!

CoolBlue

Volgens Pieter Zwart van CoolBlue zijn er nog vier retail-strategieën voor succes: industry changer, every-day-low-prices, loyalty en specialism. Met CoolBlue worden loyaliteit en specialist gecombineerd: Coolblue heeft 284 gespecialiseerde webwinkels en doet werkelijk alles voor de customer satisfcation. Zo raadt CoolBlue zware stofzuigers af aan bejaarden, ondanks de kwaliteit, en gaan er dagelijks honderden handgeschreven bedankbriefjes uit. Het resultaat mag er wezen: CoolBlue groeit al dertien jaar lang met 40 procent per jaar.

Bernd Damme

Met zijn 23 jaar heeft Bernd Damme al een indrukwekkend cv. Na het opzetten van de succesvolle website eyewear.nl en de start-up van herenmodemerk Pelliano maakte de jonge ondernemer tijdens zijn presentatie bekend dat hij zich voortaan managing director in Londen mag noemen. Daar gaat hij aan de slag voor een internationaal bedrijf dat zich focust op ondernemers in Azië. Bernd van Damme werd met zijn compagnon Steijn Pelle (ook 23) door Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van 2012. 

Bekijk hier een gedeelte van de presentatie van Floris van Bommel: