TOP

Omarm de affiliate marketing-hype!

Veel winkeliers zijn niet aangesloten bij affiliate marketing websites, terwijl een groot deel van de consumenten altijd op zoek is naar de laagste prijs. Om klanten te trekken moeten (web)winkeliers dus meegaan met afffiliate markering-hype. Dat blijkt uit onderzoek van Tradedoubler.

Uit onderzoek van Tradedoubler onder 2.500 consumenten in Europa blijkt dat affiliate marketing steeds belangrijker wordt. Consumenten kunnen tegenwoordig op veel verschillende manieren inspiratie opdoen en prijzen vergelijken, alvorens ze overgaan tot de (goedkoopste) aankoop. Hoe zorg je dat de klant nog bij jou koopt?

Oriëntatie garandeert geen aankoop

De consument kan vandaag de dag kiezen uit een enorm aanbod van offline en online winkels. Van de ondervraagden geeft 39 procent aan meer de neiging te hebben om online te shoppen dan vorig jaar. Totaal shopt nu 51 procent vaak online. Toch geeft 61 procent nog aan graag offline te shoppen.

Van de ondervraagden geeft 57 procent aan zich graag te oriënteren in een stenen winkel, tegenover 48 procent online. Onder oriëntatie valt tegenwoordig zowel inspiratie opdoen als prijzen vergelijken. De daadwerkelijke aankoop van een artikel wordt door maar liefst 56 procent van de shoppers via affiliate marketingkanalen gedaan. Te denken valt aan prijsvergelijk-, vouchercode-, cashback-, en aanbiedingswebsites. Orientatie garandeert dus niet meer tot een aankoop.

Omarm affiliate marketing!                       

Hoe krijgen merken de macht terug? Omdat consumenten de affiliate marketing kanalen meer lijken te vertrouwen dan de websites van merken zelf, ligt het antwoord in het ontwikkelen van een strategie waarin affiliate marketing is verwerkt. Hiermee kan het vertrouwen van de consument worden terug veroverd.

Affiliate marketing lijkt de norm om de winkelervaring – met zowel de inspiratie- als de aankoopfase – compleet te maken. Op websites als Kleding.nl en Stylefruits.nl komen consumenten zowel te oriënteren als te shoppen. De meest effectieve oplossing voor winkeliers ligt dus in het aanwezig zijn in relevante marketingkanalen en apps, zoals bijvoorbeeld een vouchercode-site. Zo’n 44 procent van de ondervraagden gebruikt vouchers die zij hebben ontvangen bij het winkelen.

Het onderzoek

Affiliatebedrijf Tradedoubler liet het online onderzoek uitvoeren door Fox Insight onder 2.500 consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Deze landen zijn samen goed voor 89 procent van de Europese retail e-commercemarkt. Het rapport ‘Performance Marketing: A New Catwalk for Fashion Brands’ lees je hier.