TOP

Verslag: Hoe gebruik ik Facebook optimaal?

Op donderdag 10 mei 2012 organiseerde MybusinessAcademy de cursus Social Media en praktijk: Facebook 1.0. Het optimaal inzetten van Facebook is niet eenvoudig zo kregen de cursisten te horen. Het vergt tijd, inspanning en geld, maar het is wel de moeite waard.

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep jouw Facebook-pagina kan vinden? Hoe koppel je je Twitteraccount aan Facebook en kan Facebook (FB) je extra klanten opleveren? Het zijn enkele vragen die donderdag in Maarssen de revue passeerden. Een halve dag is eigenlijk te kort om alles te weten te komen over Social Media en Facebook. Toch lukt het Docent Árpád Gerecsey, eigenaar van SocialPeople (een doe-bureau voor social media), om de cursisten duidelijk te maken wat Social Media voor je bedrijf kan betekenen. Dit doet hij door het belichten van veel voorbeelden uit de praktijk en het stap voor stap doornemen van het opzetten van een goede Facebook-pagina.

Extra klanten?
Volgens Árpád heb je Social Media nooit 100% zelf onder controle. “Hoe harder je schreeuwt, hoe minder het werkt. Social Media is te vergelijken met een café waar onderlinge interactie plaatsvindt. Je moet je in die cafés een rol verwerven, dat je iets te zeggen hebt. Als je niet in het café mag komen. Of je bent er wel binnengelopen en er gebeurt niet zoveel, dan kom je er ook niet meer terug.” Kortom met Social Media bereik je niet zomaar meer klanten. Je kunt er wel extra klanten mee generen, maar dan moet je volgens Árpád wel goed voor ogen hebben wat je Social Media-strategie is. “Op de Facebook-pagina ga je mensen (FB-taal: dit zijn vrienden) bij elkaar brengen. De uitdaging is om een grote online vriendengroep te krijgen (dit zijn bijvoorbeeld je klanten die op je website producten kopen) en deze Facebook-vrienden ga jij als ondernemer voorzien van extra informatie over je merk/product.”

Facebook: de aanpak
Maar hoe pak ik dit aan is de vraag die op de gezichten van de cursisten verschijnt. De gouden regel volgens Árpád: bedenk altijd wat heeft mijn klant hieraan? Daarnaast ga je bedenken wat je doelstelling is voor je FB-pagina. Wie is je doelgroep? Is het de detaillist of de eindconsument waar je de FB-pagina voor opzet? Welke kanalen? Niet geheel onbelangrijk. Stel een content strategie op. “Het alleen delen ‘dit is een nieuw product’ werkt niet!”, aldus Árpád. Tenslotte ga je je FB inrichten en uiteindelijk ga je ‘live’ en volgt het belangrijkste. Het permanent aanwezig zijn op je FB-pagina. “Hier gaat veel tijd inzitten”, waarschuwt Árpád zijn cursisten. “Zet 1 keer per dag iets op FB. Bij 4 of meer ‘postings’ per dag zit je tegen de irritatiegrens.”

Puur zakelijk
“Hoe zit het met mijn privacy en veiligheid”, vraagt één van de aanwezigen. “Ik ben bang dat mijn gegevens worden misbruikt. “Daar hoef je je geen zorgen over te maken mits je de regels van Facebook volgt”, zegt Árpád. “Je moet eerlijk zijn en altijd vriendelijk blijven. Ga bijvoorbeeld online vooral geen ruzie maken met een klant. En je zakelijke Facebook-pagina is niet voor persoonlijke boodschappen, om je persoonlijke relaties te onderhouden en zeker niet ter vervanging van een persoonlijke FB-pagina.”

Merkinvloed
Je kunt volgens Árpád niet een goede FB-pagina opzetten zonder een goede website. Facebook is een dienstverlening richting je klanten. Een extensie van je product. Acties, onderzoek met achterban, product marketing 2.0, evenementen support, call-to-action en advertising account, daarvoor kan je je zakelijke FB-pagina gebruiken. “Bedenk wel dat alles wat je doet op Social Media gebied (je tone-of-voice, onderwerpen, je bezigheden) invloed heeft op je merk”, aldus Árpád.

Constante dialoog
Om meer vrienden te genereren en meer ´likes´ (FB-taal: het leuk vinden van een product/event/persoon, etc.) te scoren is het belangrijk om constant de dialoog aan te gaan met je FB-vrienden. Hoe interessanter je FB-pagina, hoe meer vrienden je krijgt. Plaats foto’s en video’s. Deel je mening. Zet een poll op je site of plaats een videoboodschap voor interactie met je vrienden.

Vrienden gedrag
Anno 2012 is social media volgens Árpád voor de consument een lekker broodje geworden, waar ze af en toe een hap uitnemen of het weer wegleggen. “Een goede ondernemer kijkt zo nu en dan naar zijn FB-statistieken en speelt hier handig op in.” Goed om te weten. “De bereidheid van consumenten om te reageren op een FB bericht ligt 30% hoger tussen 8:00 en 9:00 uur in de ochtend, tijdens lunchtijd en tussen 17.00 en 21:00.”

Zelf de cursus volgen?
Wil je meer weten over Facebook? Of leren hoe je optimaal gebruik kan maken van Twitter? Op donderdag 4 oktober 2012 organiseert MYbusinessacademy de cursus opnieuw! Naast Facebook wordt ook Twitter in deze cursus onder de loep genomen zodat je aan het einde van de cursusdag precies weet hoe je het beste uit beide online kanalen haalt. Let op: Als Textilia abonnee profiteer je van 10% inschrijfkorting! Meer weten? Klik hier voor meer informatie over de cursus.