TOP

Tips: hoe werf en behoud ik klanten?

Hoe kom ik aan nieuwe klanten? En als ze dan bij mij komen, hoe weet ik ze dan aan me te binden? 31 oktober organiseert MYbusinessacademy de nieuwe training Werving en Behoud van klanten. Docent Hanneke van Onna geeft alvast tips!

Tip 1: Koester je klagers
Klagende klanten vragen niet meer dan aandacht. Wanneer je positief weet in te spelen op de klacht dan krijgt de relatie verdieping. Richt je winkel zo in dat er een constructieve dialoog kan plaatsvinden tussen jou en de vragende/klagende klant. Laat de beller niet te lang in de wacht staan, benader hem/haar positief en los het probleem op. Steek daarvoor gerust hand in eigen boezem. Dit levert je een tevreden klant op. Koester je klagers dus!

Tip 2: Weet wat de risico & afhaakmomenten van je klant zijn
Veelal is dat het incasso of betaalmoment. Creëer een positief contactmoment tussen jou en de klant voor het mogelijke afhaakmoment. Laat het een prettige, relevante boodschap zijn waar de klant het gevoel mee krijgt gewaardeerd te worden. Het kan voordeel zijn op een product, Voorrang bij de paskamers of een voorkeurspositie. Wanneer je dit behoudsonderdeel juist weet in te richten en uit te voeren kan je retentieniveau met 2 – 4% groeien.

Tip 3: gebruik je eigen klantendatabase
Wie op zoek gaat naar klanten, richt zijn blik meestal eerst naar buiten. Echter, voor de echte quick wins kun je je blik beter naar binnen richten. Naar je eigen database. Met welke consumenten heb je al een relatie?

Denk niet alleen aan je huidige klantdatabase. Maar ook aan ex-klanten, prijsvraagdeelnemers, twitter-volgers, oud-bezoekers aan bijvoorbeeld en modeshow en zelfs wanbetalers. Als je in kaart brengt met wie je allemaal in contact staat of stond, ook zonder dat er een directe betaalrelatie is, dan creëer je een schat aan informatie en werfpotentieel. Hoe je dat doet valt aan de hand van de levenscyclus van een klant (customer life cycle) uit te leggen.

Benieuwd naar het complete artikel van Hanneke van Onna? Download de whitepaper:

 Textilia whitepaper cursus Werving en behoud van klanten.

Cursus Werving en behoud van klanten
Meer tips en aan de slag met uw eigen klantcontactstrategie? Mybusinessacademy – het opleidingsinstituut van Textilia – organiseert 31 oktober de cursus Werving en Behoud van klanten. Als Textilia abonnee profiteert u van 10% korting op de deelnameprijs. Klik hier voor meer informatie over de cursus!