TOP

Tips: haal het maximale uit Google Analytics

Maak jij al gebruik van Google Analytics? 20 december organiseert MYbusinessacademy een training over het werken met Analytics. Docent Maarten van Vulpen geeft alvast twee tips om het maximale uit deze gratis webanalyse tool te halen.

Tip 1: Realtime rapportages
Standaard rapporteert Google Analytics over de periode van 31 dagen geleden tot en met gisteren. Enigszins weggestopt zit echter de realtime rapportage, waarmee te zien is wat er op dit moment op de site gebeurt.

Deze rapportage is te vinden via ‘Home’ in de oranje balk en vervolgens ‘realtime’. Er is een algemene rapportage die aangeeft welke pagina’s op dit moment worden bekeken, wat de belangrijkste verkeersbronnen zijn en vanaf welke locaties deze pagina’s worden bekeken. Voor al deze rapportages is ook een gedetailleerd realtime rapport beschikbaar: ideaal om direct te zien wat er op de site gebeurt (zie foto aan de rechterkant).

Tip 2: Custom Dashboard inrichten
Google Analytics biedt een enorme bak aan data aan. Om in een oogopslag de belangrijkste informatie te zien die voor iedere gebruiker relevant is, kan je eigen dashboards maken, welke onder ‘aangepaste rapporten’ zijn terug te vinden.

Wanneer je door Google Analytics klikt, zie je bovenaan, onder de naam van het rapport de optie ‘Toevoegen aan dashboard’. Wanneer je deze optie aanklikt, dan kun je selecteren aan welk dashboard je deze rapportage wilt toevoegen en welke specifieke statistieken je wilt opnemen (zie foto twee aan de rechterkant).

Via de optie ‘aangepaste rapporten’ in de oranje balk kan vervolgens het gewenste dashboard worden aangeklikt. In een oogopslag heb je de voor jou relevante informatie bij elkaar.
Per widget op dit dashboard kun je vervolgens instellen hoe deze wordt getoond en welke titel hierbij wordt getoond (zie foto drie aan de rechterkant).

Deze dashboards kun je ook per mail laten versturen, door op de optie ‘E-mail’ te klikken binnen het dashboard. Zo heb je wekelijks of maandelijks het actuele dashboard in je mailbox.

Training Google Analytics
Meer weten? Donderdag 20 december organiseert MYbusinessacademy een workshop Google Analytics met docent Maarten van Vulpen in Utrecht. Tijdens deze workshop wordt uitgebreid ingegaan op de mogelijkheden die Google Analytics biedt: enerzijds qua rapportages, anderzijds de geavanceerde mogelijkheden als doelconversies, e-commerce en segmentatie. De cursus is onmisbaar voor iedereen met een website- of webshop. Aanmelden? Dat kan via de site van MYbusinessacademy. Als Textilia-abonnee profiteer je bovendien van 10% korting op de deelnameprijs.