TOP

GfK-maandcijfers: stabiele maand maart

Volgens onderzoeksbureau GfK zijn de bestedingen aan sportkleding in maart 2012 nagenoeg gelijk gebleven (-1%) aan de bestedingen in dezelfde maand in 2011. Hoewel Nederlanders minder sportartikelen (-8%) per transactie kochten, moesten ze per artikel dieper in de buidel tasten waardoor ze gemiddeld meer spendeerden in de sportwinkels.

Vergelijken we de maanden januari t/m maart 2012 met dezelfde maanden in 2011 dan zijn de bestedingen in Nederland aan sportkleding licht gestegen (+3%). Volgens GfK is deze lichte stijging te danken aan een sterke stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks is dit kwartaal gedaald.

Vrouwen sportsegment
De vrouwen hielden het eerste kwartaal van 2012 stevig de hand op de knip. De bestedingen aan vrouwensportkleding in de eerste drie maanden van 2012 zijn met 9% gedaald ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt veroorzaakt door een forse afname in het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding voor vrouwen is gestegen.

Mannen & kinderen
In het mannensegment constateerde GfK het tegenovergestelde. De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal januari t/m maart 2012 met 14% fors gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2011. Terwijl het aantal gekochte stuks licht is gedaald, is het gemiddeld besteed bedrag flink gestegen. Ook de bestedingen in het segment kindersportkleding zijn met 14% zeer positief te noemen. Evenals bij mannensportkleding is ook de stijging van bestedingen bij kindersportkleding te danken aan een forse stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is licht gedaald.