TOP

Vernieuwde, maar nog altijd rustige CPD

Igedo, de organisatie van de CPD, noemt de hervormde vrouwenmodebeurs een succes, maar een drukbezochte beurs kun je de CPD niet noemen. Op dinsdag waren de hallen vooral erg leeg.

De opnieuw vormgegeven CPD (26-28 juli) zag er inderdaad een stuk mooier en beter gesegmenteerd uit, maar het meest opvallend was wel de afgeslankte vorm van de beurs. De CPD is anno 2009 een schim van wat het ooit is geweest. Dit komt natuurlijk omdat de herenmode en het segment Global Fashion zijn verdwenen, maar ook het aantal damesmode-exposanten is duidelijk afgenomen.

“Hij wordt ieder jaar kleiner”, zegt de Duitse agent van Anna Scott. Concept 11, waar ook Anna Scott stond, bleek het segment waar de meeste Nederlandse merken een stand hadden. Ondanks de lege hallen, blijkt de CPD voor sommige Nederlandse labels toch niet een beurs om over te slaan. “Als je wilt expanderen naar Duitsland, dan moet je op de CPD staan”, meent Arjen Glimmerveen, directeur Van Avendonck. “Helemaal als je hier geen showroom hebt.” YaYa zoekt ook uitbreiding in Duisland en lijkt daar goed in te slagen op de beurs. “We zijn in gesprek met P&C in Duitsland”, onthulde Marco Draijer. Exposanten klaagden niet over belangstelling, maar wel over het grote aantal producenten dat op de beurs rondliep. “Iedereen wil voor je produceren, je wordt er gek van”, zegt Glimmerveen.

Volgens de organisatie trok de CPD 18.700 bezoekers vanuit 40 verschillende landen, waarbij een stijging van bezoekers uit de Benelux was te noteren. Zondag was de best bezochte dag.