TOP

Verkoop jeans loopt terug

De spijkerbroek, wie heeft hem niet? Alleen lijkt het kledingstuk zijn enorme populariteit te verliezen. In Amerika daalde de verkoop van jeans vorig jaar met zes procent.

Na een onafgebroken groei in de verkoop van jeans liep de verkoop van jeans van juni 2013 tot juni 2014 met zes procent terug naar 12,4 miljard euro. Deze trend is voornamelijk zichtbaar bij vrouwen. Volgens onderzoeksbureau NPD Group daalde in deze periode de jeansverkoop onder vrouwen met zeven procent. Maar ook mannen rekenen minder vaak een nieuwe jeans af. De jeansverkoop voor mannen liep vorig jaar met drie procent terug. Dit meldt de nieuwssite News.com.au.

Sportkleding

Mensen ruilen hun oude vertrouwde spijkerbroek nu steeds vaker in voor een legging, trainingsbroek of andere sportkleding.  Voorheen droegen mensen sportkleding alleen tijdens het sporten, maar het wordt hedendaags steeds vaker gedragen als casual outfit. De verkoop van sportkleding steeg vorig jaar met zeven procent naar 25,3 miljard euro.

Anita Ramaswamy, een scholiere uit Arizona, vertelt tegen News.com.au dat de yoga-broeken de jeans in haar kledingkast hebben vervangen “Je kan het net zo sexy maken als skinny jeans en het zit comfortabeler.”

Het populaire jeansmerk Levi’s geeft toe dat vooral hun vrouwenjeanslijn lijdt onder de toenemende populariteit van sportkleding. Levi’s hoopt met zijn stretch jeans, die volgens het merk net zo comfortabel zitten als leggings, het tij te keren. Naast Levi’s  hebben ook andere merken, zoals Wranger en Lee deze stretch jeans geproduceerd.  

Eerdere daling

De spijkerbroek heeft al eerder last gehad van dalende populariteit, maar deze bleef altijd van korte duur. In de jaren zeventig van de vorige eeuw daalden de verkoopcijfers met drie procent. Corduroy broeken waren toentertijd in de mode. Wel herpakte de jeansmarkt zich snel.   

Grootste bedreiging

Volgens Amanda Hallay, docent modemarketing  aan de modeopleiding LIM College in New York, kan de sporttrend de grootste bedreiging zijn die jeans ooit heeft gekend.  “Het reflecteert een fundamentele lifestyleverandering.”

Ook al is er een zichtbare daling, de jeansmarkt bloedt nog niet dood. Nog steeds bestaat 20 procent van de totale kledingverkoop in Amerika uit jeansproducten.