TOP

Veenendaal pilotstad ‘Het Nieuwe Winkelen’

Het HBD heeft Veenendaal gekozen tot pilotstad voor het project 'het nieuwe winkelen'. De organisatie gaat de komende maanden een plan uitwerken dat fysieke winkels gaat helpen bij een shopwereld waarin de consument altijd met alles en iedereen verbonden is.

OriĆ«nteren via internet, producten voelen en passen in de fysieke winkel en via de mobiele telefoon kopen: het wordt volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) ‘het nieuwe winkelen in Nederland.’ Om ondernemers met een stenen winkel bij deze nieuwe ‘shopwereld’ te helpen, heeft de brancheorganisatie het project ‘het nieuwe winkelen in de binnenstad’ opgezet. Maandag 17 januari maakte Jan Willem Janssen, adviseur bij het HBD, bekend dat Veenendaal is gekozen tot pilotstad.

Ondernemerschap en durf
Het HBD koos voor Veenendaal omdat deze binnenstad “lef, pioniersdrang en geloof in eigen ondernemerschap heeft.” Daarnaast is er volgens de brancheorganisatie spraken van een goede samenwerking tussen ondernemers en lokale overheid. Wethouder Marco Verloop (economie) is blij met de keuze. “Ondernemerschap en durf zijn waarden die Veenendaal groot hebben gemaakt, dat zit ons in het bloed. Daarom past dit project bij ons.”

Gefinancierd plan
Het HBD wil Veenendaal de komende maanden zo goed mogelijk voorbereiden op de komst van het nieuwe winkelen. Het is de bedoeling dat klanten en werknemers op een snelle, eenvoudige en betrouwbare manier gebruik kunnen maken van internet, mobiel en social media, bijvoorbeeld door draadloos internet in heel de binnenstad. Het HBD zorgt bij het project voor een gedegen en gefinancierd plan en begeleiding bij het proces. De ondernemers, gemeenten en telecomproviders moeten vervolgens samen het plan realiseren.

Het HBD verwacht dat er in het verlengde van Veenendaal meerdere binnensteden in Nederland zullen starten met het concept voor ‘het nieuwe winkelen.’ Het gehele project is te volgen via www.hbd.nl/hetnieuwewinkelen.