TOP

Van vierkante silhouetten tot ruches, strikken en kant: dit is mannenmode in winter 2023-2024

Stoere, vierkante silhouetten, bivakmutsen en protection-achtige vesten en aan de andere kant lieflijke, vrouwelijke taferelen in de mannengarderobe. Winterseizoen 2023-2024 wordt een spannend geheel, kunnen we concluderen na het zien van de presentatie van trendwatcher Edwin van den Hoek.

Foto’s: L’Estrop

Nu de herfst zijn intrede doet, maken we ons op voor het nieuwe winterseizoen. Tijd voor de trendanalyse van mannenmode-expert Edwin van den Hoek. Voor winterseizoen 2023-2024 heeft hij vier thema’s geformuleerd met een bijpassende kleurkaart. Hij presenteerde dit afgelopen juni in Amsterdam-Noord. Hij definieert vier trends:  next level, off grid, provocative en unique. Vier richtingen die dienen ter inspiratie voor zowel designers als retailers voor volgend winterseizoen:

Next Level

Dit thema kenmerkt zich door de dunne scheidslijn tussen wat echt is en wat niet. In computergames zitten elementen die er levensecht uitzien, merken creëren werelden in Metaverse en mensen moeten ervoor waken dat ze niet in nepnieuws trappen. Bescherming speelt hier een rol, mede ingegeven door invloeden als de corona-pandemie en de oorlog in de Oekraïne, die zich dichtbij afspeelt en die we ook van dichtbij kunnen volgen via de mobiele telefoon.

“Dit vertaalt zich in futuristische vormen, vierkante silhouetten en protection-achtige vesten, alsof die zo uit een game komen”, licht Edwin van den Hoek toe. Kleuren die in thema passen zijn intensief, materialen glanzend en er wordt gespeeld met transparante lagen. “Veel metallics, zilver, brons, koper en ook reflectieve materialen in sportkleding, -schoenen en accessoires.” [Tekst gaat door onder de foto.]

Dolce & Gabbana

Off Grid

De natuur is nog steeds een enorme bron van inspiratie voor ontwerpers. Voor winter 2023-2024 houden de trends volgens Van den Hoek verband met het feit dat we tijd willen doorbrengen in de natuur. De trendwatcher ziet merken in hun collecties steeds meer communiceren dat we beter moeten zorgen voor de planeet. Ze zoeken daarvoor commitment bij het publiek, door statements af te geven in hun ontwerpen, zoals wijlen Virgil Abloh, creatief directeur en ontwerper bij Louis Vuitton en Off White, deed. [Tekst gaat door onder de foto.]

Dsquared.

Deze trend vertaalt zich in nieuwe vormen, zoals een cape in een lichtgewicht materiaal die je zo kunt opvouwen dat die in je tas past. Voor functionaliteit zit kleding vol met zakken. Maar het betekent ook dat er al op de ontwerptafel wordt nagedacht over hergebruik. Dat leidt tot een nieuwe materiaalmix en multifunctionele kledingstukken, zoals een lange jas waarvan je de onderkant kunt afritsen waardoor je tegelijkertijd een kort jack hebt. In prints zien we hier nieuw artwork, zoals camouflage dat is geïnspireerd op aardlagen en marmer. En ook aaibare stoffen, flurry-achtige borg en teddy, grote plaids van geruite stof en de bivakmuts die in de kleding zit of los als accessoire wordt gedragen. [Tekst gaat door onder de foto’s.]

Provocative

In deze trend ziet Van den Hoek dat er wordt gespeeld met vrouwelijke elementen. Ruffles, ruches, strikken, kant en bont: alles wat in vrouwenkledingkast hangt , zien we terug bij de mannen. Het vertegenwoordigt de tijdsgeest, mede geïnspireerd door tv-programma’s waarin dragqueens de hoofdrol spelen en artiesten als Harry Styles die op de cover verscheen van Vogue in een jurk. “Hij is helemaal niet bang en toont dezelfde lef als David Bowie deed in diens tijd.”

Dior Homme.

Op de catwalk zien we mannen in rok zoals bij Burberry en Off-White, geknoopte sjaaltjes om de nek, veel sieraden en weelderige bloemdessins. “Dat zien we al langer, maar het wordt steeds flamboyanter.” Zelfs de handtas wordt gekaapt van de dames, ziet de trendwatcher. [Tekst gaat door onder de foto.]

Fendi.

Kortom, outfits worden op een provocatieve wijze gedragen. Een spencer met een lage, blote hals, gebruik van transparante materialen zoals mesh en doorschijnende zijde. “Zelfs blote torso’s, in de winter dus”, licht Van den Hoek toe. “En we zien provocatieve prints, zoals morbide art works of geprinte skeletten. Het gaat hier al met al om de attitude, het is een statement.”

Unique

Tot slot ziet de trendwatcher een stroming die niet gaat voor de massa, maar kiest voor uniciteit. Niche is een markt en daarin presenteren zich nieuwe merken. “Ik heb nog nooit zoveel nieuwe merken ontdekt”, zegt hij. “Die zijn tijdens corona ontstaan. Merken, zoals Outsiders Division, die niet denken in aantallen en volumes, maar die een mooie collectie willen maken voor een selecte doelgroep.”

Van den Hoek ziet dat hierin nieuw jeugdculturen ontstaan; met de promotie van de skatesport tot Olympische sport, ook voor vrouwen, is er een nieuwe skatescene aan het ontstaan met een eigen manier van leven. Daar haken merken volgens hem op in. Dat vertaalt zich in de mode in oversized, baggy overshirts, sweatshirts en jacks. Daarnaast wordt er gespeeld met preppy, klassieke sportelementen met branding op de borst. En de manier van verkopen verandert, door schaarste te creëren en in plaats van vaste leveringen collecties in drops te lanceren. [Tekst gaat door onder de foto.]

Louis Vuitton.

In deze trend past ook het customizen van kleding door bijvoorbeeld patches op een bomberjack te plaatsen, zoals Louis Vuitton dat op de catwalk bracht. Maar ook het beschilderen van sneakers. En denk nou niet dat de ‘gemiddelde’ man dit soort trends niet oppikt, besluit de trendwatcher. Via online en socials zijn, juist in de coronaperiode, grenzen vervaagd en hebben ook mannen hun weg gevonden naar gelijkgestemden met wie ze dezelfde smaak delen. “Er is heel veel creativiteit omhoog gekomen”, besluit hij. “Je wil bijvoorbeeld niet weten hoeveel do-it-yourselfvideo’s voor jongens zijn verschenen. Dat vervagen van grenzen is heel spannend. En het is niet van het laatste seizoen, ik heb het gevoel dat dit zich als een olievlek verspreidt.”

Kleurkaart

Voor de kleurkaart van seizoen 2023-2024 betekenen deze trends een variatie aan felle kleuren die zich goed laten combineren met het meer opvallende kleurenpalet. Zo ziet Van den Hoek al een aantal seizoenen bijvoorbeeld acid-achtig geel dat zich goed laat combineren met de favoriete basiskleuren in het mannenmodesegment zoals donker blauw, zwart, antraciet en donker bruin. [Tekst gaat door onder de foto.]

Prada.

“Frisse mintgroenen ook en knalroze”, illustreert hij verder, “en paars en violet met name in het sport- en streetwearsegment. Verder veel variatie in blauw, ook heel fel, en toegepast op materialen als nylons, coatings en velours bijvoorbeeld omdat die kleuren daarop extra worden versterkt.”

Natuurlijke verfmethoden

Naaste die felle kleuren duikt een basis van neutralen op met winterwit in mooie rijke kwaliteiten die tone in tone worden gedragen, vergrijsde kleuren en de wat koelere zilvergrijzen als basiskleur voor collecties.

Tegenover de intensieve kleuren er is een ontwikkeling in de richting van pastels die ontstaan door natuurlijke verfmethoden. “Door gebruik van meer circulaire verftechnieken, wordt het palet beperkt omdat niet elke kleur daarmee kan worden gemaakt”, aldus de trendwatcher.

Tot slot blijft er altijd plek voor de typische wintertinten zoals roest, camel of tabak, vooral leer, suède en accessoires. En niet te vergeten de donkere kleuren, zoals aubergine, armytinten, olijf, flessengroen en indigo.

Spyder.