TOP

Van kantoor tot Peaky Blinders-bruiloft, mannen kunnen voor elke gelegenheid bij Schutz terecht

Mannenmodespecialist Schutz biedt een ‘full fashion formule’ voor elk moment in het leven van de werkende man. Dat doen eigenaren Marie-France en Rosalie Schutz vanuit een rij prachtige panden aan het Kleine Noord in Hoorn. “We hebben alles onder één dak.”

Foto’s: Schutz Fashion

De winkels van Schutz Fashion zijn al van veraf te herkennen aan de koningsblauwe gevels. Schutz-blauw, noemen eigenaren en zussen Marie-France (53) en Rosalie (49) Schutz het. Marie-France, lachend: “We hebben er zelfs een eigen kleurnummer voor.” De mannenmodespecialist zetelt in vier geschakelde panden aan het Kleine Noord in Hoorn, met ingangen op nummer 23, 25 en 29. Ook nummer 17, op dit moment een tijdelijke outlet, is onderdeel van het familiebedrijf.

Daar is het verhaal van de Schutz Fashion Group in 1853 begonnen, vertellen de ondernemers, met de manufacturenzaak van hun overgrootvader. Hun ouders, Peter en Tiny Schutz, starten in de jaren tachtig met de verkoop van kostuums in dezelfde straat en breiden in de loop der jaren flink uit in merken en meters. De zussen gaan op dezelfde weg verder als ze de zaken in 2003 overnemen. Rosalies man, Jos van de Poll (49), zit ook in de directie.

“Het was altijd al duidelijk dat we na onze TMO-opleiding in het bedrijf zouden gaan”, zegt Marie-France. Rosalie knikt. “Omdat het gewoon een fantastisch vak is. Mannen zijn zulke dankbare klanten, die komen nog echt naar de winkel voor hulp en goed advies. En ze zijn ontzettend trouw.”

Marie-France (links) en Rosalie Schutz. “Het was altijd al duidelijk dat we het bedrijf in zouden gaan.”

Full fashion formule

De Schutz Fashion Group, zoals het familiebedrijf voluit heet, biedt een ‘full fashion formule’ voor elk draagmoment in het leven van de werkende en stijlbewuste man. Van zakelijk tot casual en alles daartussen. Dat doet het familiebedrijf met vijf modeconcepten: Schutz Mannenmode, Schutz Casual, De Mode Apotheek, Indian Summer en ’t Pakhuys by Schutz. Die zaten voorheen in aparte panden, maar zijn bij een grondige verbouwing in 2018 onder één dak samengebracht door de muren door te breken. De sfeer van de afzonderlijke winkels bleef behouden, wat het vernieuwde Schutz met een oppervlakte van 1000 vierkante meter een heerlijke zaak maakt om doorheen te dwalen.

‘We hebben onze vijf modeconcepten onder één dak samengebracht’

Bij binnenkomst springt de golvende wandkast in het oog, waar merken als Emporio Armani, Cavallaro, Profuomo en het eigen label Le Canard worden gepresenteerd. “Le Canard is opgericht door onze ouders, die naast de winkels ook een groothandel hadden”, vertelt Marie-France. “Wij zijn het blijven voeren om klanten een unieke eigen collectie te bieden en meer grip te krijgen op just-in-time leveringen. Met een breed aanbod, van truien en colberts tot driedelige pakken, is Le Canard inmiddels goed voor een kwart van onze omzet.”

Links van de entree zijn de collecties van De Mode Apotheek (high-end casualmerken met een Italiaanse inslag) en Indian Summer (Amerikaanse lifestylemerken) te vinden. En wie bij binnenkomst doorloopt naar de koffie- en wijnbar achterin, komt bij de pakkenafdeling uit.

‘t Pakhuys by Schutz. “‘Een groot aanbod is cruciaal om succesvol te zijn met pakken.”

Voor elke bruidegom het juiste pak

Met ’t Pakhuys by Schutz mag de retailer zich tot de top drie kostuumspecialisten in de kop van Noord-Holland rekenen. De pakkenafdeling beslaat ruim een derde van het winkeloppervlak en biedt een ruime selectie aan feestelijke, zakelijke en smart casual suits. Voor mannen én vrouwen, zegt Marie-France. “We kleden diverse bedrijven in de regio en wilden de vrouwelijke werknemers ook kunnen bedienen.”

Schutz heeft zich de afgelopen jaren sterk toegespitst op trouwpakken. Daar lagen kansen, legt Rosalie uit. “Het is een enorme markt. Vaak kleden we niet alleen de bruidegom, maar ook zijn familie en vrienden.” Een groot aanbod is daarbij cruciaal, voegt Marie-France toe. “We hebben duizend pakken op voorraad en bieden met ons atelier aanvullend ‘ready made’ pakken en maatwerk aan. Van bohemian chic tot Peaky Blinders, voor elk bruidsthema hebben we het juiste kostuum.”

Zo is Schutz volgens de zussen altijd gegroeid, de coronajaren daargelaten: door continu in beweging te blijven. “En we kunnen nog veel verder groeien binnen onze regio”, stelt Marie-France, als bestuurslid van de lokale ondernemersvereniging nauw betrokken bij de binnenstad. “Hoorn is een onontdekte parel. Volgend jaar opent het nieuwe stadsstrand, wat het centrum écht een boost gaat geven. En dat is ook weer goed voor ons.”

Schutz Fashion, Kleine Noord 17 – 23 – 25 – 29 in Hoorn. Merken: 40, o.a. Atelier Noterman, Boss, Butcher of Blue, Cavallaro Napoli, CC Collection Corneliani, Emporio Armani, Le Canard, Lyle & Scott, Peuterey, Polo Ralph Lauren, Profuomo, Roy Robson en Tommy Hilfiger.

Teamfoto voor de feestdagen, met Marie-France als derde van links en Rosalie als tweede van rechts.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.