TOP

Twaalf procent meer online besteed in tweede kwartaal, Amsterdam Denim Days dit jaar digitaal en Mango lanceert tienerlijn

De online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal van 2020 met twaalf procent, mede door de coronacrisis. Amsterdam Denim Days wordt dit jaar volledig digitaal gehouden. En Mango lanceert een nieuwe collectie voor jongeren tussen 11 tot 15 jaar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 29 september 2020.

Online consumentenbestedingen in 2e kwartaal +12%

De uitbraak van Covid-19 heeft zoals verwacht in het tweede kwartaal van 2020 een grotere impact op de e-commercesector gehad dan in het eerste kwartaal. De online bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets, kenden een sterke daling (-45%), maar deze werden door de groei in online uitgaven aan producten (+52%) ruimschoots gecompenseerd. De totale online consumentenbestedingen stegen met 12% naar € 6,36 miljard. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK. In het tweede kwartaal van 2020 waren er 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden (van 11,7 miljoen naar 12,5 miljoen). “De afgelopen maanden hebben laten zien dat e-commerce een vitale rol speelt in de Nederlandse economie”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Veel mensen moesten thuis blijven en richtten zich tot webwinkels voor hun aankopen, met veel nieuwe online kopers en een hoger besteed bedrag per koper tot gevolg.” De grootste groeipercentages in de online uitgaven zijn te zien binnen DIY/Garden (+121%), Home & Living (+105%) en Sport & Recreatie (+85%). Ook de productcategorie Food/Nearfood is sterk gegroeid (+69%) en gaat de categorie Kleding (€ 646 miljoen) voorbij als de productgroep waarin online het meeste werd besteed. Aan kleding werd in het tweede kwartaal 18% meer uitgegeven en aan Schoenen & personal lifestyle werd met €307 miljoen 15% meer uitgegeven.

Een op de tien Nederlandse bedrijven verkoopt via een online platform 

Circa acht procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent), gemak (75 procent) en het behouden of vergroten van het marktaandeel (68 procent). Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik bedrijven van het CBS. Vooral in de horeca en de handel wordt met respectievelijk 16 en 12 procent relatief veel gebruikgemaakt van deze digitale bemiddelingsdiensten. Bijna 40 procent van de bedrijven geeft aan dat de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak een positief effect heeft op hun omzet. Iets meer dan zeven procent geeft aan dat de aanwezigheid van online platformen juist een negatief effect heeft op de omzet. In de handel zijn bedrijven meer dan gemiddeld negatief over de effecten van de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak op de omzet (13 procent).

Amsterdam Denim Days gaat digitaal

Het evenement Amsterdam Denim Days wordt vanwege alle coronabeperkingen dit jaar volledig digitaal gehouden. Het online event staat gepland op vrijdag 30 en zaterdag 31 oktober, beide dagen vanaf 15.00 uur. Via Zoom kunnen geregistreerde deelnemers kennis maken met denimmerken en talks bekijken. Meer informatie over het programma wordt nog bekend gemaakt. Amsterdam Denim Days is een jaarlijks evenement voor professionals en consumenten, bestaande uit verschillende fysieke onderdelen zoals een denimmarkt, workshops, talks en (product)presentaties. Amsterdam Denim Days wordt georganiseerd door Modefabriek. Directeur Lucel van der Hoeven zei onlangs in een interview over Denim Days: “We zijn bezig met een digitale vertaling. De gesprekken lopen nog, binnenkort is dat meer concreet. Onze focus is niet om er direct geld aan te verdienen, maar om er te zijn en connecties te maken tussen denimliefhebbers.”

Mango lanceert tienerlijn

Mango lanceert een nieuwe collectie voor jongeren tussen 11 tot 15 jaar. Deze nieuwe collectie wordt onder de merknaam Teen op de markt gebracht en is een uitbreiding van Mango Kids. De tienercollectie richt zich op jongens en meisjes. In de collectie vinden tieners de laatste trends, zoals crop T-shirts met boodschappen, cowboylaarzen, trendy prints, teddy jassen, pastelkleuren en veel denim. De collectie is verkrijgbaar in de webshop en in geselecteerde Mango-winkels in verschillende landen, waaronder Nederland. Het is het doel van het bedrijf om het aantal landen waar deze nieuwe collectie verkrijgbaar is geleidelijk uit te breiden. Mango Kids wordt sinds de lancering in 2013 in meer dan 530 winkels wereldwijd verkocht.

Tip: Fashion Film Festival Amsterdam

Op woensdag 30 september is in De Hallen Studio’s in Amsterdam de eerste editie van het Fashion Film Festival Amsterdam (FFFA). Dit wordt georganiseerd door het team achter het Fashion Film Festival Istanbul. Het programma bestaat uit lezingen en screenings die relevant zijn voor de mode- en filmindustrie. Diverse (korte) modefilms passeren de revue en het festival wordt afgesloten met een awardceremonie. Ook vinden er paneldiscussies plaats, waarbij het huidige modesysteem en thema’s als diversiteit en inclusiviteit besproken worden. Met gasten als Ilse Cornelissens (conceptstore Graanmarkt 13), Katrien van Leeuwen (AMFI), Anne-Ro Klevant (Fashion for Good), en Mariette Hoitink (HTNK, Denim City). Het festival is gratis toegankelijk, wel is er een beperkt aantal tickets en is vooraf aanmelden noodzakelijk. De organisatie draagt er zorg voor dat bij het evenement aan alle coronarichtlijnen wordt voldaan.

Hoofdfoto: Mango Teen