TOP

Trenddag: ‘Het wordt weer te gek in de mode’

Het Miele Experience Centre in Vianen was gisteren het decor voor Textilia’s halfjaarlijkse Trenddag. Forecasters Christine Boland en Jan Agelink inspireerden bezoekers met hun visie op de vrouwenmodetrends en de schoenentrends voor het winterseizoen 2017/2018.

“Het is in tijden niet zo te gek geweest in fashion en design”, begon Christine Boland haar presentatie, waarin ze zoals altijd de ontwikkelingen in de wereld en de algemene consumententrends de revue laat passeren voordat ze uitgebreid op de vrouwenmodetrends ingaat. Zij gaf haar presentatie het thema ‘An inventory of inspiration’ mee. Volgens haar is er weer zoveel creativiteit in mode en design en is de ‘mode is dood’- visie van twee jaar geleden gelukkig niet doorgebroken.

Transparantie 

Behalve met creativiteit zijn mensen in het vak ook bezig met transparantie, bijvoorbeeld over de productie of de prijsopbouw. Verrassend is dat consumenten hierdoor soms zelfs bereid zijn iets meer te betalen, als ze maar weten waar het terecht komt. Daarnaast is ‘empowered’ personeel ook belangrijk. Zorg dat ze blij zijn om voor jou te werken, geef ze vrijheid en zorg dat ze je merk ademen. Het personeel centraal stellen is bijna nog belangrijker dan je volledig op die consument richten.

Positieve antwoorden 

Maar we leven ook nog steeds in tijden van verwarring, verdeeldheid, overconsumptie en wantrouwen. Alle vier de modethema’s die Christine Boland presenteerde voor winter 2017-2018 zijn hier positieve antwoorden op en het mag dan ook geen verrassing heten dat die trends bol staan van creativiteit en kleur.

Transitie 

Volgens Jan Agelink bevindt de wereld zich in een transitieperiode. Hij omschrijft het als: ‘All systems go!’ Oude systemen worden losgelaten. In de mode zien we dit bijvoorbeeld bij modehuis Burberry. Het merk gaat minder seizoensgebonden produceren, de collecties zijn voortaan direct leverbaar voor de consument. De meest recente collectie was daarnaast zo goed als uniseks, tot de make-up aan toe.

Veranderingen 

Niet alleen in de mode, ook op het wereldtoneel vinden structurele veranderingen plaats, al gaat dat niet altijd zonder slag of stoot. Met Brexit en de verkiezing van Trump is de status quo definitief doorbroken, maar daartegenover staat een grote groep jongeren die het niet eens is met de ingeslagen weg. Het fysieke en digitale versmelten steeds verder. Volgens Agelink vormen on- en offline samen een nieuwe taal. Het thema ‘Phytical’ zal het modebeeld voor komend winterseizoen gaan bepalen. We nemen afscheid van de hipster, want het is weer tijd om vooruit te kijken.

Schoenentrends 

Jan Agelink deelde niet alleen zijn visie op de consumententrends, hij filterde ook vijf grote schoenentrends voor herfst/winter 2017-2018. Zo draait het thema Wanderlust om items met een vintage feel, slow fashion en monobrands. In het thema Popcore onderzoekt Agelink welke invloed de phytical-beweging op mode en footwear heeft.

Komende week lees je op textilia.nl en schoenvisie.nl alles over de gepresenteerde vrouwenmodetrends van Christine Boland en de schoenentrends van Jan Agelink voor winter 2017/2018.