TOP

Trend winter 2015/2016: unisex *

Geslachtsloze kleding is ineens overal: bij modeshows, in winkels en op de catwalk. Trendwatcher Jan Agelink: “Unisex is maatschappelijk erg aan de hand.”

Unisex kleding, oftewel kleding geschikt voor zowel mannen als vrouwen, is een trend. In de shows van winter 2015/2016 waren wijde broeken, polo’s, pakken en lange silhouetten bij zowel mannen als vrouwen veel te zien. Textilia’s trendwatcher Jan Agelink beaamt dit: “Unisex is maatschappelijk erg aan de hand, want er is een derde feministische golf aan de gang. Deze werkt twee kanten op: vrouwen worden minder onderdanig en mannen minder stoer. Gender wordt steeds minder gestereotypeerd.”


Catwalk

Deze trend is terug te zien op de catwalk. Zo is de nieuwe vrouwencollectie van Gucci meer dandy-achtig, kregen mannen bij de show van J.W. Anderson een zandloperfiguur aangemeten doormiddel van een trenchcoat met een ingesnoerde taille en was de rok tijdens de mannenmodeshow van Comme des Garçons een veel gezien item. En dat is nieuw. Want vrouwen die mannelijke kleding dragen is niet zo nieuw: veel vrouwen hebben bijvoorbeeld wel een boyfriend jeans in de kast hangen. Maar mannen in vrouwenkleding? Dat is wel nieuw.

Gucci

Gucci A/W 2015-2016. Foto: Jeroen Snijders

Hoe dat komt? Agelink: “Het is echt niet zo dat mannen rokken gaan dragen, maar het silhouet voor mannen wordt wel vrouwelijker. Het kleurenpalet wordt uitgebreid met pastelkleuren, stoffen worden zachter, vrouwelijke kleuren zijn geen taboe meer. Dit komt doordat mannen mode belangrijker gaan vinden. Dat is bijvoorbeeld te zien in de verkoopcijfers: de verkoop van mannenmode is enorm gestegen. En omdat zij meer mode willen wordt er geëxperimenteerd met kleur en decoratie voor mannen.”


Agender

Deze trends op maatschappelijk- en modegebied vertalen retailers vervolgens in producten en diensten. Zo heeft warenhuis Selfridges de pop-up store Agender geopend. In deze winkel is geen onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding en kunnen zowel mannen als vrouwen winkelen. De mannen- en vrouwenlijnen van onder andere Rad Hourani, Ann Demeulemeester, Comme des Garçons en Nicola Formichetti liggen hier door elkaar. De pop-up store is open tot eind april.

Comme des Garcons

Comme des Garçons A/W 2015-2016. Foto: Jeroen Snijders


Cheap Monday en Weekday

Niet alleen Selfridges doet aan genderless fashion: zo verkoopt Cheap Monday al een tijdje unisex spijkerbroeken en zijn veel van de andere kledingstukken uit de collectie geschikt voor mannen en vrouwen. Ook Scandinavisch kledingmerk Weekday heeft regelmatig unisex kleding in de collectie; vorig jaar hadden zij zelfs een complete genderless modecollectie.

Cheap Monday


Cheap Monday

Retailer

Hoe maakt de gewone retailer deze trend geschikt voor zijn winkel? Agelink: “Die moet zich bij deze trend afvragen wie er in zijn winkel komt. Mensen die ouder zijn dan vijftig gaan niet mee doen aan deze trend. Maar jongeren van onder de dertig gaan hier zeker aan mee doen. Verkoop je aan deze doelgroep, dan mag er af en toe wel eens een sjaal of andere vrouwelijke accessoire liggen op je mannenafdeling.”


Meer trends? Bezoek de Trenddag!

Op 11 mei organiseert Textilia de Trenddag. Bekende trendwatchers als Christine Boland (vrouwenmode), Jan Agelink (Jeans & Sportfashion) en Els van Son (schoenenmode) belichten de trends voor zomer 2016. Door inspirerend beeld en geluid, samengevat in verschillende kleurrijke presentaties, word je op nieuwe ideeën gebracht en ga je met een frisse blik het nieuwe inkoopseizoen tegemoet. Dierentuin Artis in Amsterdam vormt het decor van deze Trenddag. Hier zijn voldoende parkeerplaatsen en Artis is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

Tot 12 april ontvang je €20,- vroegboekkorting! 

info-icoon